Sol

    Hej! Jag vet att denna fråga in är inte relaterad till antagningspoäng, kurser eller betyg. Men, jag undrar om sannolikheten att du kommer in på det programmet som du har valt i Högskolan/universiteten beroende på vad studerade på gymnasiet. Om en person som har gått barn- och fritidsprogrammet och en annan har gått Naturvetenskapsprogrammet söker samma program i högskolan/Universitet och har samma betyg och är båda behöriga. kan det nu hända att dem tar in Naturaren in istället för den som gick Barn och fritid för att Naturvetenskapsprogrammet är en mer bredare utbildning? Eller spelar det ingen roll?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på din fråga är både Nej och också (ibland) ja, konstigt nog. Det är komplicerat.
    Jag ska försöka förklara:
    till svenska högskole- och universitetsutbildningar, om man har sin gymnasiebehörighet från gymnasiet, kan man bli antagen i betygsgrupperna (BI och BII) eller i HP (på resultatet från HögskoleProvet). I de urvalsgrupperna konkurrerar man med siffror (meritvärde respektive resultatet från HögskoleProvet) och i de "siffrorna" syns inte vilket program man gick på gymnasiet men...
    det brukar (ofta) vara lättare att komma in i BI, direktgruppen och då ska man bli behörig redan på gymnasiet. Har man kompletterat för behörighet efter gymnasiet prövas man i BII, kompletteringsgruppen, där det, oftast, är lite svårare att komma in. Om eleven blev helt och hållet behörig redan på gymnasiets BF (tar exempel från din fråga) och inte behövde komplettera då prövas hen i BI och konkurrerar med eleven som har examen från NA på exakt samma villkor. Frågan är dock om det går få den behörighet man behöver på BF
    Vad gäller AU... Läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola
    det endast i Undantagsfall (om universitetsutbildning bestämde för att öppna för AU, alternativt urval, vilket är sällsynt) som det kan spela roll vilket program man gick på gymnasiet. Detta för att individuell bedömning görs och i princip "allt" kan spela roll.
    Det är alltså endast i HP-urvalet (på resultatet från HögskoleProvet) som sökanden alltid konkurrerar på exakt samma villkor, oavsett vilken tidigare utbildning de har med sig i "bagaget" men OBS! högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet - och detta gäller både grundläggande och särskild behörighet!

    Studie- och yrkesvägledare