Milla SYV på FrågaSYV

    Nej, det gör man inte. Betyget i kurserna som inte ingår i examensbevis från gymnasiet och som inte krävs för särskild behörighet och som inte heller ger meritpoäng påverkar inte ditt meritvärde. Entreprenörskap ger inte meritpoäng. Vad jag vet, så finns det inte heller någon svensk universitetsutbildning som skulle kräva betygen i Entreprenörskap för särskild behörighet. Därför, om du inte har den kursen i ditt examensbevis och läser den kursen eller gör prövning i den kursen, så gör du det endast för kunskapens skull men det kommer inte ha någon påverkan på dina gymnasiala meriter och kommer inte placera dig i en annan urvalsgrupp vid ansökan till svenska universitet/högskolor.
    Har du examensbevis från gymnasiet? Vill du höja ditt meritvärde? - då måste du höja betygen i de kurserna som ingår i examensbevis eller i fall du skaffar ett nytt betyg (i en kurs som ej ingår i ditt examensbevis) så måste den kursen antingen krävas för behörighet eller ge meritpoäng. Inga andra nya kurser kommer ha någon påverkan på dina gymnasiala meriter.
    För att prövas i BII, så ska du genom en komplettering Höja ditt meritvärde (detta om du redan innan komplettering är behörig). Om du innan komplettering är obehörig, då måste du komplettera för behörighet och du kommer i så fall prövas endast i BII.
    Reglerna är många och ibland ganska krångliga, tyvärr. För att göra det enklare att förstå (och för mig att SVARA på just DIN FRÅGA) så behöver jag veta:
    - har du examensbevis från gymnasiet?
    - är du utan komplettering behörig?
    - vill du "hamna" även i BII-urvalsgrupp för att få en extra-chans?

    Studie- och yrkesvägledare