Lea

    Kommer man in på sitt första gymnasieval om man har lägre meritvärde än det lägsta antagningsgtänsen? Och vad menas med medel meritvärde och den lägsta meriten? Vad e skillnad på dessa två? Om man typ har merit 225 och det krävs 230 detta året kommer man in då för det är få som söker denna linjen.....

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lea;

    konkurrens om gymnasieplats fungerar så att alla Behöriga sökande rangordnas (som nummer 1 skrivs in den eleven som har högst antal Betygspoäng/meritvärde av alla som sökt just den utbildningen... som nr.2 - hen som har lite lägre betygspoäng/meritvärde och så vidare...). Vi säger att det är 100 behöriga sökande till just "den här gymnasieutbildningen" men endast 60 platser (t.ex två klasser ska starta med max 30 elever i varje klass), då får de som är med på listan som nummer 1 till och med 60 besked ANTAGEN och de som är med på listen från nr.61 och vidare får svar RESERV.

    Det bestäms inte på förhand vilket meritvärde (antal betygspoäng) som kommer att krävas, utan den uppgiften kan man se i efterhand, när antagningen är genomförd.
    Från föregående antagningsomgångar kan man se vart antagningsgräns hamnade då, men hur det blir i framtiden vet ju ingen.
    De så kallade "populära skolor" har oftast högre antagningsgräns,  men det varierar från år till år beroende på hur många platser skolan har samt hur många elever som söker och vad eleverna som söker har för betyg. Ofta kan du se tidigare års statistik på antagningskansliet i ditt län men kom ihåg att det är bara en "fingervisning"; antagningsgräns vid nästa antagning kan bli både högre och lägre.

    Sedan finns det nya gymnasieskolor som kommer starta till hösten, och då finns det över huvudet taget ingen statistik att titta på - för de har inte gjort ngn antagning tidigare.

    Du frågar vad som menas med medel meritvärde och den lägsta meriten? Svar: lägsta merit är den siffra (antal betygspoäng) som gav plats på utbildningen (de som hade lägre - kom inte in).
    Medel meritvärde är det "medelbetyget" på alla som kom in och med det kan man mäta (på ett ungefär) hur "duktig" klassen kommer att vara, kan man kanske förklara det som.