Kiwi

    Hej! Jag ska läsa på humanistiska på gymnasiet men en av mina stora drömmar är att bli läkare eller något liknande. Jag är en kreativ människa så att läsa natur på gymnasiet var inte alls i mitt val, tre år på natur hade jag inte klarat av alls. Hur ser det ut, kan jag ta ett naturvetenskapligt basår efter studenten eller behöver jag läsa på komvux för att kunna få behörighet till en läkarlinje på universitetet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    HU läser man, vad gäller Matematik, endast matematik 1b, som en obligatorisk kurs. Det kan man bl.a se i Programplanen för HU
    Jag råder dig försöka läsa mer matte, som valbara kurser: 2b och även 3b, om det går (om din skola kommer kunna erbjuda det).
    Sedan kommer du också behöva skaffa dig godkända betyg i Matematik 4, i kemi2, fysik2 och biologi2. Skaffa de betygen (eller Omdöme om Särskild behörighet från en folkhögskola) kan man inom olika skolformer:
    - basår på högskolenivå;
    - folkhögskolorna;
    - komvux
    eller
    - självstudier + prövningar.

    Vill du läsa om yrken som är "liknande" Läkare: var god se framtid.se/yrke/lakare där det bl.a finns länkar till många yrken som på olika sätt liknar yrket Läkare.
    Exempel på "liknande-läkare" yrken:
    optiker
    specialistsjuksköterska
    med.ingenjör
    perfusionist