studerande
    Jag gick vård och omsorg på gymnasiet. Jag vill söka läkarutbildningen. Jag tänkte läsa naturvetenskapligt basår med all behörighet som krävs. Jag har tagit all merit jag kan få.
    Jag har ma2 som utökat. Jag försöker höja mina betyg så gott jag kan.
    Om jag söker läkarutbildningen, kommer den räknas med om den är utökat? Den finns inte med i antagningebehörigheten (det som krävs är ma3, ma4). Räknas den med då eller inte i metitsnittet? Tacksam för svar :)
    Jag sökte lärarutbildningen på den antagningen som gick eftersom den har samma behörighet som läkaren har, jag vet inte om ni förstår vad jag menar. Men där räknas allt förutom ma2 och då låg jag på 19.84 i meritsnitt. Det var mest för att se vad jag ligger på i merit.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    läkarprogrammet kräver matematik 4.Om du i ditt examensbevis har matte 2 som U-kurs, kommer det betyget inte räknas in när du söker till läkarprogrammet.

    Däremot när du söker till naturvetenskapligt basår, om matte 2 står som särskild behörighet till nat.vet.basåret (kan nämligen krävas matte 3 annars) då kommer betyget i matte 2 räknas in, även om det är en U-kurs. Men om nat.vet.basår kräver matte 3, då kommer betyget i matte 2 ( om det är en U-kurs) ej räknas in.

    • studerande : naturvetenskapliga basåret kräver ma2. Det gör inget om den räknas så att säga för att komma in på naturvetenskapliga basåret. Det viktiga är att den inte räknas in när jag ska söka läkarutbildningen, för att läkarutbildningen kräver inte ma2
    • studerande : så den räknas inte när jag ska söka läkarutbildningen?
    • Julia :

      Nej, det borde inte räknas - enligt de nugällande reglerna. Reglerna säger så här: betyg i kurser som i examensbeviset är markerade med "U" räknas in i två fall - om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Till läkarprogrammet ger inte matte 2 meritpoäng (det är matte 5 och matte specialisering som ger meritpoäng om matte 4 krävs för särskild behörighet, vilket det till läkarprogrammet, gör).
      Det är annars Antagning.se som räknar fram ditt meritvärde när du bedöms som behörig sökande till en svensk högskoleutbildning. Men reglerna på den punkten som du undrar över är mycket klara och tydliga. Därför kan jag svara att U-kurs matte 2 kommer ej räknas in. Det går inte att göra en annan tolkning av den regeln. Men reglerna kan också ändras över tid. Just nu gäller det som jag har svarat dig. Om reglerna i framtiden ändras - kan en annan bedömning göras och ett annat svar blir då rätt svar. Dock brukar inte ändringarna gälla retroaktivt, alltså allt som oftast gäller ändrade regler framåt - för de som ska börja på gymnasiet och för dig borde de "gamla" reglerna stå kvar. :)