Jasmin
    Hej,
    Jag vill göra skillnad gällande mänskliga rättigheter. Är intresserad av att arbeta på ett strukturellt plan med människorättsfrågor, dvs att arbeta strukturellt med dessa frågor inte direkt med individer/klienter. Exempelvis motverka människohandel, barnarbete, eller bidra med att företag tänker på mänskliga rättigheter i sitt arbete etc. Vill främst arbeta på en internationella organisationer.

    Undrar vilken utbildning/utbildningar som är mest lämpliga för detta?

    Hälsningar,
    Jasmine
    • Jasmin :

      Kan exempelvis ett kandidatprogram i Internationella relationer, globala studier, Internationell utveckling, eller statsvetare vara lämpliga för det jag vill arbeta med, eller är det främst kandidatprogram i mänskliga rättigheter?

      Skulle jag kunna få fler förslag på lämpliga program?

    • Julia : Vi på FRåGA SYV är allmänna studievägledare, alltså inte expeterter på de specifika kunskapsområdena. Vi vet "lite om allt". Du behöver prata med någon som kan "mycket om det lilla område", totalt sett - så det är de som jobbar med de specifika utbildningar och som anställer i den specifika branschen som du behöver få svar från.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmin!
    Kika gärna på listan av kandidatprogram på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=m%C3%A4nskliga%20r%C3%A4ttigheter - kandidatprogrammen i mänskliga rättigheter ges bl.a på Lunds universitet, på Enskilda högskolan i Sthlm och på Malmö Universitet. Sedan kan man söka till utbildningar på avancerad nivå, företrädesvis till masterprogrammet i mänskliga rättigheter, se exempel på utb. i listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=m%C3%A4nskliga%20r%C3%A4ttigheter
    Du får också gärna samråda med studievägledare på de institutioner där programmen i mänskliga rättigheter ges.

    • Jasmin : Hej Anna, Tack för svar. Borde ha tillagt att jag känner till det programmet, men att jag gärna vill studera i Stockholms eller Uppsala, eller Solna. Finns det något sådant, eller liknande där?
    • Julia :

      Utbildningsutbud av högskoleutb.fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden, vilket blir 15 sept 2021 - till vårterminen och 15 mars 2022 - till hösten 2022. Då dyker de sökbara utbildningar på www.antagning.se - fram tills dess kan man tyvärr inte vara säker på att kunna se alla utbildningar, men kontakta studievägledningen på Stockholms universitet, Uppsala universitet och andra lärosäten där du vill studera. De bör även på förhand känna vilka program som kommer att bli sökbara. ang.Studera i Stockholm: i listan i Annas svar finns det bl.a ett program på Enskilda högskolan i Stockholm. Här är snabblänk till det programmet>>

    • Jasmin : Har gjort det. Pratat med SYV på Sthlm universitet, men de kunde inte svara på den frågan. Har kontaktat organisationerna som sagt att jag ska kontakta Syv.
    • Julia : En allmän SYV är inte expert på ett så spefikt område. Allmänt sett, så är juristprogrammet som utbildar inom ämnet Juridik, bra grund inför arbete inom område Mänskliga rättigheter. Du kan också hitta personer som idag jobbar med det som du i framtiden vill jobba med och fråga - vad de har för utbildning.
    Läs alla kommentarer