Robert

    Hej!

    Jag har nyligen gått ut gymnasiet där jag studerade teknik. Ganska tidigt in i utbildningen kände jag att mitt val inte var riktigt rätt, men istället för att byta linje så stannade jag kvar. Resultatet av detta har blivit att jag inte har behörighet för läkarprogrammet som jag nu tänkt söka. Kurserna som jag saknar är följande: biologi 1 och 2, kemi 2 samt fysik 2.

    Min fråga är: hur går jag som lättast till väga för att få behörigheten jag söker? Jag vet att civilingenjör, till exempel, har tekniskt basår, medan jurister har UJIK:en. Finns det något liknande för läkare utan de naturvetenskapliga ämnena?

    Har kollat runt lite och det verkar som att komvux lämpar sig mest, hur går jag då till väga om jag vill ha mitt betyg så snabbt som möjligt, men samtidigt kunna jobba deltid? När jag kollar på till exempel https://www.studentum.se/skola/nti-skolan/naturvetenskapligt-tekniskt-basar-distans-206504 så blir jag inte mycket klokare.

    Hur ska jag göra om jag redan har matematik 3c och 4, kemi 1 och fysik 1a, men saknar biologi 1? Är detta det smidigaste sättet eller kan jag kanske söka kurserna separat?

    Tack för er hjälp!

    • Anna : Har du godkänt betyg i matematik 4?
    • : Ja
    • Anna : Har du godkända betyg i moderna språk, engelska 7 eller matematik 5 eller matte spec.?
    • : engelska 7
    • Anna : Bra, i så fall får du + 1.0 meritpoäng för eng 7. Antagningsgränser brukar (till läkarprogrammet) ligga över 20.0 och det är omöjligt att uppnå utan meritpoäng, för att alla A-betyg ger endast 20.0, så man måste även ha några meritpoäng. Det är därför bra om du även kan läsa matte 5 och/eller moderna språk 3 (och sedan även 4). ... Har du tidigare gjort högskoleprovet?
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robert!
    du skriver bl.a "Kurserna som jag saknar är följande: biologi 1 och 2, kemi 2 samt fysik 2." då antar jag att du redan har godkänt betyg i Matematik 4 (för att det krävs också - för behörighet till läkarprogrammet).
    De fyra kurser som du nämner i din fråga är alla 100p.kurser och varje sådan kurs kan läsas på heltid på fem veckor, eller på halvtid - på 10 veckor. Det borde därför vara möjligt att läsa på halvtid och hinna läsa alla de kurserna på 2 terminer. Och så har du i så fall tid att jobba vid sidan av studier.
    Halvtidsstudier = insats på 20 timmar per vecka. Det är därför möjligt att jobba minst 20 timmar per vecka och kanske t o m lite mer.
    Jag vill råda dig söka läsa på komvux och på folkhögskolorna och även se om någon Sen anmälan kommer öppnas till naturvetenskapliga basår på högskolenivå. Att man SÖKER till utbildningar, betyder ju tyvärr inte att man också blir antagen. det är inget som säger att du inte kan söka till många olika alternativ samtidigt vilket jag också råder dig att göra.
    Till komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd.
    Folkhögskolorna tar in, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i, så du kan söka till alla folkhögskolor i hela Sverige som erbjuder naturvetenskapliga basår.
    Ännu ett alternativ är att bedriva självstudier och försöka hitta var du kan anmäla dig till prövningar, vilket kan bli svårt att hitta men jag nämner ändå det här alternativet (för din kännedom); på vilket sätt du får betygen - genom studier eller genom prövningar, spelar (för behörighet) ingen roll.

    Jag vill också råda dig göra högskoleprovet, vilket är frivilligt men kan ändå "behövas" om man vill komma in på en så pass populär utbildning som läkarprogrammet. Det kan nämligen uppstå en situation att alla A-betygen i gymnasiala kurser (och även om man dessutom har max meritpoäng och med det meritvärde på 22,5) inte räcker till, pga det är fler sökande med de högsta betygen än det finns platser. Och i så fall kommer HP-resultatet väl-tillpass och kan utgöra skillnad på att komma eller inte komma in på läkarprogrammet.

    • : Tack för ditt svar! Jag har redan skrivit högskoleprovet men ska skriva det igen i syfte att höja mig till en mer säker nivå.
    • Anna : Bra! gör högskoleprovet så många gånger du kan. Man brukar få högre resultat nästa gång man gör HP.