Linn

    Hej! Till hösten så har jag sökt till universitet. Efter mycket om och men så valde jag att ha grundlärare åk 4-6 som förstahandsval och grundlärare f-3 som andrahandsval. Jag har princip alltid vetat att jag vill jobba med barn på något vis och kände att lärare kan absolut passa mig! Har däremot aldrig arbetat i skola tidigare vilket gör det svårt för mig att veta vilka åldrar som skulle passa mig. Vad är dom största skillnaderna på utbildningarna ovan samt vad kommer skilja sig i arbetet framöver, när jag väl börjat jobba i skolan på riktigt? Vad händer om jag kommer in på mitt förstahandsval (åk 4-6) men hellre vill gå f-3 som jag då blir struken till? Kan jag då ändra mig? Tack på förhand! // Linn

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn!

    det finns många olika läraryrken. F-3 lärare jobbar med barn från förskoleklass och t o m år3 i grundskolan (men ibland kan man även få behörighet att undervisa i något ämne upp t o m årskurs6; ofta är det tillvalskurserna som olika lärarhögskolor kan erbjuda som gör det möjligt att i sin legitimation få behörighet att undervisa i idrott, engelska eller något estetiskt ämne upp till årskurs 6 i grundskolan, trots att man egentligen är F-3-lärare).

    Båda utbildningarna som du är intresserad av ges på lärarhögskolorna och längden är "jämförbar", alltså ingen större skillnad på längden på de programmen som du är intresserad av.
    Den största skillnaden är kanske (förutom barnens ålder) är det faktum att F-3-lärare sätter inte några betyg på eleverna, men grundskolelärare (lärare på "mellanstadiet", i årskurserna 4-6) kan behöva sätta betyg. Betygssättningen kan på olika sätt bli "problematisk": barnen kan bli ledsna om de får lägre betyg, föräldrarna kan ställa många frågor och också ibland ifrågasätta betygen (om de är "rätta"/rättvisa?).
    För övrigt, så är det väldigt svårt för någon som inte själv läst på båda de programmen och inte jobbat som lärare för de åldrar som du frågar om att göra jämförelser och få fram vad de största skillnaderna är.
    Tips! Prata gärna med studievägledare på de programmen som intresserar dig. Många ggr finns det studerandeambassadörer som själva är studerande på den utbildningen som de svarar på frågorna om; innan "corona" kunde man även komma in på utbildningen för en dag för att testa/skugga. Kanske blir det möjligt till hösten igen?
    Du frågar också vad som händer om du kommer in på ditt första val och vill ändra dig. Vad vi, som inte jobbar med antagningen, vet är att du kan inte så sent i antagningsprocessen ändra dig. Antingen acceptera du den platsen du får eller så avstår du din plats (tackar Nej) och då har du ingen plats sedan. Om lediga platser finns på andra utbildningar kan man i så fall göra SEN ANMÄLAN och behöriga sökande tas in fort för att fylla i tomma platser på utbildningar. Om ingen ledig plats finns kan du söka i nästa antagningsomgång. Du kan givetvis också läsa information på www.antagning.se och även kontakta de som jobbar med antagning till svenska högskoleutbildningar.