Kaisar A

    Det är så här att jag läser eller kommer att läsa klart engelska 6 på Komvux, jag är godkänd i alla delar i nationella provet förutom Speaking-delen. Fick ett A i skrivning delen och ett B på läsförståelse, är också grönt i mina inlämningsuppgifter. Är väldigt oroligt för att jag inte kommer att lyckas i kursen på grunde av den Speaking delen. Meddelat min lärare och hon berättare att jag kommer att får underkänd på hela kursen. Är det möjligt att detta händer?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej; som SYV har jag tyvärr ingen kompetens i betygssättningen. SYV-ar sätter inte betygen och lär sig inte inom sin utbildning om hur betygen sätts. Det är lärarens kompetens men jag kan ändå berätta vad jag har "snappat" åt mig vad gäller betygssättningen: i den nuvarande betygssystemet som gäller på gymnasiet så är min uppfattning följande - eleven bör bli "minst" godkänd i alla delar av kursen och det hjälper inte att få A i alla delar utom en del, där man är underkänd... man kan alltså inte "kompensera" att man ej har godkända resultat i någon del av kursen genom att "överprestera" i alla de andra delarna. Det är i alla fall den uppfattningen om betygssättningen som jag har skaffat mig. Gör ditt bästa och vi håller tummarna! mer än så kan jag tyvärr inte säga...

    Studie- och yrkesvägledare