Daniella

    Hej! Jag är 17 år och har precis börjat 2an i gymnasiet. När jag gick ut 9an så hade jag F i matte, men så när vi började gymnasiet så frågade min matte lärare mig om jag ville studera matte från grundskolan eller matte från grundskolan + matte 1a. Då valde jag grundskolan + matte 1a eftersom annars skulle jag behöva ta igen det efter gymnasiet. Jag fick godkänt på alla matte prov som vi hade, vi fick sedan en ny mattelärare då den andra slutat och jag förklarade för henne om mina betyg och att jag studerar både grundens matte och matte 1a, hon sade att det gick bra. Tiden gick och jag fick godkänt på alla hennes prov också. Sedan slutade hon. Nu så går jag i 2an och då har både de två lärarna sagt att jag ska studera matte 2a eftersom det var det jag valde att studera. Men nu står det i mitt schema att jag ska ha matte 1a igen? Och på dexter står det att jag inte har något betyg i matte? Det är helt blankt, står inte F eller något. Så jag är väldigt förvirrad och irriterad över det hela, för jag vägrar att plugga efter gymnasiet för att studera matte 2a då det är det jag ska göra nu. Något tips? Massa lärare och rektorn är inblandade men det verkar inte gå någonvart.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Daniella!
    Det är rektor som är ytterst ansvarig på skolan. Be dina vårdnadshavare boka möte med rektorn. Rektorn borde bringa klarhet i situationen. Du kan t.ex be att få göra en prövning i matte-kursen. Eftersom du har kunskaper, så kan du genom en prövning påvisa att du har kunskaperna och så får du ett betyg. Det kanske är den snabbaste och enklaste lösningen. Innehåll i Matematik1 finns bl.a på matteboken.se/lektioner/matte-1