ezel
    hej,
    jag har en fråga angående lärarutbildningen. jag vill söka till lärarutbildningen och mitt meritvärde ligger på 17.31. ofta hör jag folk säga att det är lågt för att komma in på programmet. vad är chansen att jag kommer in på programmet? och dessutom har jag ett f.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ezel,

    jag råder dig att söka. Om du kan tänka dig börja till våren, då är det idag, den 17 oktober 2016 som är sista dag att göra ansökan på www.antagning.se och sedan kan man komplettera med betyg fram till 1 december, men just ANSÖKAN MÅSTE MAN GÖRA IDAG, då det är idag som är sista dagen i ansökningsperioden till högskoleutbildningar.

    ang. möjlighet att komma in på Lärarutbildningen: det finns många olika lärarutbildningar och det är svårt att generellt uttala sig om var antagningsgräns kan hämna på nästa gång. Det är ju egentligen ingen som vet hur höga betyg som ska krävas för att få plats.

    Jag råder dig därför att söka och du kan välja upp till 20 alternativ när du gör ansökan om en högskoleutbildning. Man får inte värre än ett Nej, om man söker men chansen finns att man kommer in. Om du inte söker, då kommer du definitivt inte få någon utbildningsplats. :)

    Jag undrar i vilken stad eller vilka lärarutbildningar (vilka ämnen och på viken nivå - grundskola, gymnasiet, folkhögskola?) som du är mest intreserad av?

    Om du inte har tidigare erfarenhet av att läsa på högskolenivå, kan du söka någon kurs inom pedagogik t.ex - att läsa under våren 2017. Detta för att testa på att läsa på högskolenivå. Sedan kan du under våren söka till höstterminen 2017. Det är på hösten som de flesta av utbildningarna startar. Det är betydligt färre utbildningar som startar på våren.

    Alla högskoleutbildningar som finns att söka bör kunna hittas på www.studera.nu

    men om du vill jobba på en skola men är osäker på om du vill utbilda dig till lärare, kan du se om du hittar en annan utbildning - t.ex till Lärarassistent (utbildning som kan finns på folkhögskolor>>) eller till Studiehandledare på modersmål - en yrkeshögskoleutbildning>>. Fördelen med utbildningar på folkhögskoIa eller yrkeshögskola är att de är betydligt kortare och man kommer ut i arbete snabbare.

     Du kan också försöka få jobb på en skola redan nu, utan lärarutbildning eller någon annan speciell utbildning. De jobben man kan få är t.ex Juniorlärare>>, Skolvärd>>, Studiehandledare>>, Elevassistent>> och Lärarassistent>>.

    • : hej igen,
    • : jag tänkte söka till lärare i svenska eller historia.
    • : och jag vill jobba med gymnasieelever
    • Anna : I vilket del av landet bor du? I vilken/vilka städer vill du studera?
    • Anna : Se exempel på ämneslärarprogrammet på Göteborgs Universitet: http://utbildning.gu.se/program/program_detalj/?programid=L1%C3%84GY&focusid=SVHI
    • Anna : Eftersom det är sista dag idag, 17okt 2016 att göra ansökan till högskoleutbildningar med start våren 2017 - har Antagning.se extratelefontid tel.nr 0771-550720 och man kan ringa dem för att få hjälp med att hitta lämplig utbildning att söka och även om man får problem med att lägga in sin ansökan på www.antagning.se
    Läs alla kommentarer