Ines
    Hej!

    Jag har precis gått en termin på gymnasiet, naturvetenskapsprogrammet. Jag har tidigare i grundskolan läst franska som c-språk och spanska som mitt moderna språk, alltså det språk jag valde i sexan. Nu när jag börjat gymnasiet verkar det inte som att jag kommer få fortsätta med mitt c-språk, jag läser bara spanska, alltså mitt moderna språk som jag läst under längst tid. Finns det någon möjlighet för mig att fortsätta läsa franska på gymnasiet? Går det att ansöka om utökat schema för att läsa c-språk? Det spelar ingen roll för mig om jag får betyg i ämnet, men om jag får det är väl det kanske ett plus... Går det att ansöka om det även om jag redan gått en termin?

    Sedan vet jag att jag kan välja språk som individuellt val i tvåan eller trean men jag undrar om det finns någon annan möjlighet.

    Med vänlig hälsning,
    Ines

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ines,
    det som är din rättighet är att läsa en kurs Moderna språk, därför att en kurs ingår som obligatorisk i Natur.vet programmet. Alla andra kurser i moderna språk läser elever på naturvetenskapsprogrammet om deras skola kan erbjuda det och om elever själva vill det.

    Du vill läsa fler kurser i språk, vilket är jättebra, men nu är frågan om din skola har möjlighet att erbjuda det (och den frågan kan endast din skola svara på - för att det är väldigt olika, hur situationen med fördelning av undervisningstimmar mellan lärare ser ut och hur många andra elever som vill läsa samma kurs i samma språk, vilket är en förutsättning för att kunna starta en undervisningsgrupp).

    Ansöka om att läsa ett "utökat program" (U-kurser) kan alla elever göra men det är Rektor som fattar beslut. Rektor kan säga Nej, även utan någon speciell anledning; detta för att man kan ha den åsikten: att läsa på mer än heltid är "inte bra" (det kan medföra överansträngning och ha negativ påverkar på elevernas hälsa). Dessutom är det dyrt för gymnasieskolan att erbjuda läsa mer än "nödvändigt". Så, det är 2 huvudanledningar varför rektorer ofta säger Nej till utökade program.

    En tanke: om det är inte "för betyg" som du vill läsa franska (eller ett annat språk), så kanske du kan läsa utanför gymnasieskolan (ex. på ett Studieförbund eller bedriva självstudier: här kan man få hjälp av träffar på språkcaféer som kan finnas på bibliotek eller på folketshus; i Gbg finns det ett Språkcafé vid Esperantoplatsen, t.ex, där folk träffas för att fika och tala olika språk).

    • : Tack för svaret! Jag tar väl kontakt med min rektor och hör vad som gäller på min skola.
    • Anna : SYV på din skola borde också kunna svara ang. om det är på din skola, över huvudet taget, är möjligt att läsa U-kurser. Det kan finnas ett beslut som redan gäller för hela skolan. Rektorer har väldigt mycket att göra och det kan därför vara svårt att få svar från rektorn. SYV på din skola kan också framföra ditt önskemål om att läsa extrakurser. Du kan, alltså, få svar väldigt mycket snabbare om du "går via" SYV på din skola.