André
    Hej

    Jag gick nyss ut 1:an på gymnasiet. Jag har börjat planera lite inför kommande åren och stötte på ett dilemma. Jag går Värmdö Gymnasium vid Gullmarsplan.

    Jag strävar efter full meritpoäng samtidigt som jag tycker att många ämnen är roliga. Jag går teknikprogrammet inr. data-media som inte inkluderar Fysik 2, vilket krävs för hög behörighet.
    Jag har precis läst Sp 3 för 0,5 meritpoäng, vilket var en kurs jag fick kämpa mig igenom eftersom den inte var särskilt rolig.
    Jag vill läsa Ma 5 1,0 mp och ENG 7 1,0 mp för full meritpoäng samtidigt som jag läser Fysik 2 för behörighet.
    Detta blir 4 kurser som indivduellt val. Vilket inte är förödande, egentligen.

    Men, nu till dilemmat, det finns ingen möjlighet för mig att läsa MA 5, ENG 7 och FY 2 under samma år i 3:an(inte innan heller, måste ha behörighet tidigare kurs). Eftersom skolan bara har 2 lektionstillfällen i veckan för individuellt val. Får det bara plats två kurser. Jag skulle få läsa MA 5 och FY 2, och strunta i ENG 7. ENG 7 som jag tycker verkar roligast och som jag faktiskt vill läsa. Jag tycker också matte är ett av de roligast ämnena. (impopulär åsikt)

    Detta ger mig en realistisk möjlighet: att läsa FY 2 och MA 5 in 3:an. Och för full merit även läsa SP 4 nu i 2:an(överväger fortfarande, kommer testa ett par veckor nu). Därmed strunta i ENG 7, som jag vill läsa.

    Jag prioriterar MA 5 över ENG 7, detta kommer inte ändras.

    Jag undrar då, om det är möjligt, om man kan lösa detta problem. Utanför skolan, med andra skolor i närheten. Med komvux, vadsomhelst. Under sista året.
    ENgelska 7 på distans, eller kvällskurser. Jag vill läsa EN 7, jag tycker engelska är roligt och jag är bra på det. och jag tror verkligen jag skulle kunna klara av det. ( jag vill oxå slippa SP 4)

    Dessa är de villkor jag kan läsa mig till... som jag antar att jag inte uppfyller.. om man ska läsa på Komvux, liknande.
    " Behörig till gymnasial vuxenutbildning är varje kommuninvånare som är bosatt i landet och i övrigt uppfyller föreskrivna villkor: från och med andra kalenderhalvåret det år han fyller 20 år eller när han slutfört utbildning på ett nationellt program eller likvärdig utbildning i gymnasieskolan (Skollagen, 11 kap 19 §). För varje kurs måste man: sakna eller ha brister i de kunskaper som kursen ska ge ha förutsättningar att följa kursen. (Förordning om kommunal vuxenutbildning, 3 kap) "

    Ni kanske tycker att jag är för fixerad med full meritpoäng. Men jag tycker det är viktigt, och eftersom jag tror jag kan klara av det vill jag såklart göra det. Samtidigt tycker jag att de sista kurserna är de mest utmanande. Jag har läst engelska i 8 årish nu när jag också blivit ganska bra och tycker för en gångs skull att det är roligt. Ma har alltid varit ett intesse. Jag förstår att dessa kommer vara tidskrävande och jag behöver lägga ner mycket tid i båda kurserna för att lära mig, men jag är redo att göra det.

    Tack För hjälpen. Förhoppningsvis får jag ett väldigt givande svar Tillbaka!

    • : Hej! Jag vill bara flika in att En 7 är mycket mer av en litteraturkurs än en språkkurs. Det kanske du inte har något emot, men jag tänkte att jag nämner det eftersom jag inte helt hade förstått det innan jag läste kursen.
    • Milla : Tack så mycket Sandra för din kommentar! :)

    1 Svar

    Hej!

    Det låter verkligen som du har funderat, vilket är väldigt bra!

    Det jag tycker att du ska börja med är att se dina möjligheter att läsa ett utökat program att dvs läsa mer kurser än vad du behöver. Om det inte finns möjlighet för det på din skola och du ändå vill läsa Eng 7, tycker jag att du ska undersöka dina möjligehter att - t.ex. anmäla sig till Särskild prövning (en kostnad á ca 500 kr. kan tillkomma).
    Rektorn på ditt program som fattar beslut ifall det finns möjlighet för dig att göra på det sättet.

    Något annat du kan tänka på är att det händer att elever ofta får ett lägre betyg när man tentar av en kurs än man annars skulle kunna få (p g a det är svårt för läraren att testa alla moment som ingår i kursen vid bara ett tillfälle).

    Du kan också som du nämner läsa upp eng 7 på KomVux efter gymnasiet.

    Jag har inte hört om att det finns möjlighet att läsa andra kurser på någon annan skola för att det schema mässigt inte fungerar. Men det kan säkert finnas undantag så det tycker jag att du ska ta upp med studie- och yrkesvägledaren på din skola.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV