donja

    Hej! Jag läser ämneslärarutbildningen med inriktning mot grundskolan åk 7-9 på helfart. Jag har samhällskunskap som mitt första ämne och just nu läser jag mitt andra ämne som är historia. Jag har dock funderingar kring att lägga till ett tredje ämen vid sidan av mina pågående studier, jag tänker mig att jag kanske kan läsa till religion på distans. Är det möjligt? Isåfall hur går jag tillväga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Donja,

    jag vill råda dig att prata med studievägledare på din institution.
    ang. läsa på "distans" - så är det viktigt att tänka på att det finns många utbildningar som är på "distans med obligatoriska träffar". Kanske kvällskurserna kan bli av intresse för dig?
    Som "allmän studie- och yrkesvägledare" (inte expert på just lärarutbildningar) så tror jag att det är Minst 45 högskolepoäng (men möjligt är också att det är 60 hp) inom religionskunskap du ska skaffa dig - om du vill bli behörig att undervisa i Religionskunskap på grundskolenivå.

    ang. kurser på distans
    titta t.ex på de här distanskurser: du.se/sv/Utbildning/kurser/kurs/?code=RK1069
    miun.se/utbildning/kurser/sprak-litteratur-historia-och-religion/religionsvetenskap/religionsvetenskap-gr-a-30-hp -
    och
    umu.se/utbildning/kurser/religionsvetenskap-grundkurs

    men kontakta studievägledare på lärarhögskolan för att få svar om det är rätt kurs att börja med i fall du på sikt vill bli behörig lärare även i Religionskunskap.