David

    Hej Inför kommande utbildningsval har jag funderat på att läsa flera utbildningar efter varandra för att öka framtida säkerhet på arbetsmarknaden. Först hade jag tänkt läsa sjuksköterska utan att ta CSN-lån för att sedan påbörja utbildning i form av exempelvis ingenjör. Är detta upplägg någonting att rekommendera eller bör jag satsa på en enstaka utbildning? Mvh David

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    antal veckor med studiemedel är begränsat. På eftergymnasial nivå har man, som max, 6 läsår (om man läser på heltid) eller 12 år om man läser på halvtid. Utbildning till sjuksköterska är i Sverige 3årigt och utbildning till civilingenjör - är ett 5-årigt universitetsprogram; utbildningar till Högskoleingenjör brukar vara 3-åriga. Så, studiemedels-tiden (på eftergymnasial nivå) räcker för utbildning till sjuksköterska + utbildning till Högskoleingenjör, men inte till ssk-programmet + civilingenjörsprogrammet (för att det blir sammanlagt 8 års studietid).
    Att man endast tar bidragsdel av studiemedel och inte lånar, spelar i dett fallet ingen som hels roll ("studiemedelsveckorna" förbrukas i vilket fall).
    Mer information om studiemedel kan du, med fördel, få av de som jobbar på CSN.
    Vad gäller möjligheterna på arbetsmarknaden, så är prognosen den att sjuksköterskor är ett bristyrke, där fler personer behövs som är utbildade och söker jobb som sjuksköterska. Efter ssk-programmet finns också många påbyggnadsutbildningar, t.ex kan man vidareutbilda sig till Specialistsjuksköterska eller till Barnmorska.

    Studie- och yrkesvägledare