Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag undrar om de högskolestudier som personen vill komma in på kräver, för särskild behörighet, matematik 2 och engelska 6? Om inte då kanske hen inte behöver läsa de kurserna för att engelska 6 ingår i grundläggande behörighet sedan reformen 2011-12 och innan dess kunde man ha grundläggande behörighet utan Engelska B eller Eng6.
    Om personen gick ut gymnasiet 1996 har hen i så fall den så kallade "mellanårsbetyget", antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/avgangsbetyg-fore-1997/mellanarsbetyg-1995-1996

    Vad gäller grundläggande behörighet... hen om har avgångsbetyg från gymnasieskolan från en fullständig, minst tvåårig linje eller specialkurs har grundläggande behörighet, om du har betyg i engelska och svenska som motsvarar minst två årskurser. Man kan läsa mer om det på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/avgangsbetyg-fore-1997/grundlaggande-behorighet

    Om personen behöver eller vill läsa engelska 6 och matematik 2, då rekommenderar jag att hen först läser engelska 5 och matematik 1 (kanske 1c, för att bättre förbereda sig inför matematik 2). Detta skriver jag utifrån uppgiften om att betygen är från 1996 och nu är det snart 2024... det börjar närma sig 30 år snart sedan de betygen sattes. Vad minns personen från de studier? Man kan ju inte basera studier på de förkunskaper som, de facto, inte finns. Om komvux ger den personen plats på eng 6 och matte 2, vilket komvux kan göra, baserat på den regeln att "satta betyg gäller tillsvidare" så kan det bli en stor nackdel för alla inblandade: personen som ska läsa riskerar att få F i kurserna, komvux har då köpt plats på kurserna till "ingen nytta" och hen som läste blir ju inte behörig till utbildningar som kräver eng 6 och matte 2. Så, vad är meningen med det?
    Jag "röstar" därför "med båda händerna" för att personen läser matte 1 och eng 5 först innan kurserna i samma ämnen på högre nivå (om hen nu behöver få betygen i kurserna på högre nivå).
    På tal om "gamla betyg" och att "satta betyg gäller tillsvidare" så fanns det för inte alls länge sedan den så kallade "8-års regeln" (man kunde inte ta in betygen som var äldre än 8 år in i ett Slutbetyg från komvux); den regeln togs bort men den fanns under ganska många år (för att man ansåg att betygen i de "mycket gamla kurser" kanske inte är värda speciellt mycket för att de faktiska kunskaperna motsvarar sällan det man kunde för många år sedan).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ann-Christine : Tack för svar.
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!