anonym

    Hej! Just nu läser jag Företagsekonomi A i uppsala och distans kursen Utvidgad juridisk introduktionskurs (UJIK). Jag vet inte vilken av kurserna jag ska fortsätta läsa denna termin. Jag bor i Uppsala och CSN jag har jag inte så stort behov av den här terminen, så om jag läser 30hp eller 15hp spelar ingen roll. Anledningen till att jag inte funderat på att läsa båda kurserna denna termin är för att UJIK är en väldigt intensiv kurs och det känns som att den kräver mycket fokus för att man ska hamna bland de 20 bästa på kursen och komma in på Juristprogrammet i Lund. Jag vet fortfarande inte om jag vill söka till ekonomi eller jurist programmet i höst och har egentligen inte betygen för juristprogrammet. Jag vet verkligen inte vilken kurs jag ska välja att fortsätta läsa och behöver vägledning, varken ekonomi eller juridik känns hundra för mig därför sökte jag båda kurserna den här terminen för att pröva på och se vilken som tilltalar mig men har gått en vecka nu på båda och vet inte vilken jag ska fortsätta läsa vill inte läsa båda vill lägga mitt fokus på en av dom.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det får bli ditt beslut, ingen annan kan bestämma för dig, men jag skulle tänka så här: UJIK har platsgaranti - så du kommer på den även nästa gång, om du söker till den... alla behöriga sökande antas.
    Företagsekonomi A är det inte alls säkert att kunna komma in på nästa gång; så, jag skulle fortsätta läsa ekonomi och hoppa i så fall av UJIK.
    Dessutom, om du läser en 30hp-kurs under en termin - så provar du högskolestudier "på riktigt" alltså på heltid under en termin och du kommer också tjäna fler högskolepoäng, vilket ser bra ut i CV (detta om du väljer söka jobb innan du söker vidarestudier).
    Vänligen
    ANNA