Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Elin
    ja, det är Betygen från gymnasiet & resultat av Högskoleprovet, som är avgörande för möjlighet att komma in på en högskoleutbildning. Du bör sträva efter så höga betyg som möjligt & se till att du får max antal /2,5/ Meritpoäng också. Läs om Meritpoäng på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Ang.Högskoleprovet: det går att träna - både genom självstudier och så finns det även kurser, som förbereder till Högskoleprovet.

    En sak att tänka på vad det gäller Högskoleprovet är att det är svårt att uppnå högsta möjliga resultat när man gör Högskoleprovet för första gången. Statistik visar att oftast uppnår man sitt fulla kapacitet tredje eller fjärde gången man gör provet. Detta beror, troligtvis, på att man får in bättre "rutin" för varje nästa omgång, men fler än fyra ggr, ger inte någon vidare höjning av resultat. Därför kan det vara klokt att planera göra Högskoleprovet flera gånger. Det finns möjlighet att göra Högskoleprovet två ggr per år - i oktober & i april.
    Jag antar att du vet var du hittar information om Högskoleprovet men skickar ändå en direkt länk: http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html

    Önskar dig en mycket fin fortsättning på sommaren! Återkom gärna om du har fler frågor!
    Ludmila, SYV