Astrid

    Hej jag går det naturvetenskapliga programmet med profil hippologi(häst). Jag kan välja om jag vill läsa matematik 4, jag har valt kursen och läst den i en vecka men funderar starkt på att hoppa av. Jag vet inte vad jag ska göra. I framtiden vill jag jobba med något med psykologi i största sannolikhet då jag tycker det är jätteroligt och då behöver jag inte läsa matte 4. Men skulle även tycka det är kul att läsa något mer naturvetenskapligt som kanske hör med forskning till hästars etologi att göra med liknande. Det är ifall jag ångrar mig senare att jag inte läser matte 4 nu som jag tvekar ifall jag behöver det, komvux finns men har hört man inte får samma poäng av det eller att man hamnar i ett annat "fack" vid intagningarna. Jag har lite svårt för matte och tycker inte om det. Jag klarade nästan precis matte 3c nu. Tänker nog inte att jag ska läsa fysik 2 men vi ska läsa kemi 2 och biologi 2. Behöver jag matte 4? Vilka utbildningar behöver jag det till?

    • :

      Behöver dessutom fokusera på att bli godkänd i fysik 1, vilket jag måste jobba på. Jag går andra året. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid,
    innan (om) du hoppar av en kurs, prata med syv-en på din skola. Viktigt att veta att du även vid avhopp från matte 4, ändå läser på heltid, så att du inte blir av med studiehjälpen från CSN och inte kommer riskera att ej få ut examensbevis. Jag vet ju inte om matte 4 är för dig en U-kurs (utökat program) eller du läser den inom 2500p.
    Så, prata gärna med syv på din skola om du är osäker på den punkten. :)
    ***
    ang. vilka utbildningar som kräver matte 4 så går det nog inte att skriva en fullständig lista, men oftast går matte 4 "ihop med fysik2" alltså om man ej har godkänt betyg i fysik2, då är man ändå obehörig till t.ex civilingenjörsprogrammen och högskoleing.programmen.
    Veterinärprogrammet kräver dessutom även kemi 2 och biologi2 (och så fysik2 och matte 4). Även läkar- och tandläkarprogrammet och utbildningar till Marinbiolog har samma krav på särskild behörighet som veterinärprogrammet.
    Om matte 4 ej krävs, får man meritpoäng för godkänt betyg i matte 4. F betyg ger dock inte meritpoäng och kommer även dra ner ditt jämförelsetal.
    Så, mitt råd är att du först får reda på (hos syv på din skola) om du även vid avhopp från matte 4 kommer ändå fortsätta läsa på heltid och ej riskerar missa studiebidraget och kraven för examensbevis.
    Om det är ofarligt för dig att hoppa av, prata då med matteläraren om dina chanser att få godkänt betyg i matte 4. F kommer ge dig stor nackdel, och E kommer ge dig vissa fördelar, bl.a i form av antingen behörighet eller som meritp.