Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica!
    Vi har nu ställt frågan till skolverket. Vi har tidigare pratat i telefon med en sakkunnig på skolverket och jag minns att vi fick då svar att även om eleven fick F i moderna språk på grundskolan, så får hen börja på Moderna språk 3, och även om eleven hoppade av och inte fick ngt betyg på grundskolan, så var det ändå att välja mellan att läsa samma språk som på grundskolan, steg 3 /på gymnasiet, alltså/ eller börja med ett nytt språk, som nybörjarkus: moderna språk1 i ett nytt språk.
    Exakt var det skulle stå i styrdokumenten minns jag tyvärr inte. Vi hoppas skolverket svarar snabbt. Vi återkommer till dig när vi får svar från skolverket.
    Du kan annars höra med gymnasieantagningen i den regionen där du bor. Gymnasieantagnigen bör veta svar på den frågan också.
    Som sagt, hoppas vi får svar från skolverket inom kort (men nu är det fredag kväll, så tidigast på måndag kan man förvänta sig svar från skolverket - de jobbar inte under helger ju).

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica!
    Vi fick nu svar från skolverket. Var god läs nedan:

      "Tack för din fråga om var man kan hitta regeln att en elev inte får läsa steg 1 även om hen har fått F i slutbetyget från grundskolan.

    Det står i gymnasieförordningen 4 kap. 9§”Om en elev ska läsa ett språk i gymnasieskolan och eleven har betyg i språket från grundskolan, ska undervisningen i gymnasieskolan utgå från grundskolans utbildningsnivå”

    Det står även i Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2010:124) om ämnesplan för ämnet moderna språk i gymnasieskolan.

    Källor:

    Undervisning i moderna språk ska utgå från grundskolans utbildningsnivå: 4 kap. 9§ gymnasieförordningen.

    Ämnesplan för moderna språk: Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2010:124) om ämnesplan för ämnet moderna språk i gymnasieskolan och inom kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå.