Elev

    Hej! Jag vill läsa upp nästan alla kurser från årskurs 1 gymnasiet, samhällsprogrammet på komvux. Jag har fått F i alla förutom 2. Min fråga är, är det säkert att man kan läsa alla kurser från åk 1 på komvux? Eller är det endast bestämda kurser man kan läsa? Jag undrar också om det är svårare att ta sig in på en utbildning efter komvux? Läste att man hamnar i en annan urvalsgrupp som det är färre platser i?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!
    komvux är Kommunal vuxenutbildningen och varje kommun har mycket att "säga till om" vad man kan läsa på komvux i just den kommunen och på gymnasial nivå är man hänvisad till den kommunen där man är folkbokförd. Komvux måste prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" så ju mindre utbildning man har sedan innan, desto större chans att man kommer in på komvux-kurser. På komvux söker man till varje kurs separat och får antagningsbesked till varje kurs - om man är ANTAGEN eller OBEHÖRIG eller PLATSBRIST; blir man inte antagen, kan man söka till nästa antagningsomgång - och det kan man hålla på så här i ganska många år, finns ingen garanti på att få läsa på heltid. Alltså mot examensbevis som det normalt sett tar 3 år kan man läsa i t.ex 6 år (om man endast får ihop kurser för halvtidsstudier).

    Till högskola/universitet prövas man i olika urvalsgrupper. Vad gäller betyg från gymnasiet eller från komvux så kan man prövas i BI, direktgruppen eller i BII, kompletteringsgruppen eller i båda grupperna samtidigt.
    Om man får examesnbevis från komvux där minst 2 tredje delar, alltså 800 poäng är komvux-kurser och endast max 400p. är kurser betygsatta på gymnasiet, så är det inte en komplettering utan "originalbetyg från komvux" och då prövas man i BI, direktgruppen.
    Att det är alltid svårare att komma in i kompletteringsgruppen (BII) är inte sant. Det brukar vara så, men ibland blir det lättare att komma in i BII. Det beror på hur många söker med olika typer av betyg och hur platserna fördelas utifrån antal sökande som kan prövas i olika grupper.
    Mvh
    Julia

    • Elev : Hej! Tack för svar. Så hur kan jag veta vilka kurser jag kan läsa och inte? Ska jag ta kontakt med min kommun? Samt, hur svårt är det egentligen att bli antagen? F i nästan alla kurser från årskurs 1 är ju väldigt mycket, då borde det väl inte vara några problem för mig att få en plats eftersom att dom prioriterar det? Vilken grupp är det man hamnar i om man söker direkt från gymnasiet? Bl eller BII?
    • Anna : Urvalsgrupperna BI och BII gäller vid ansökan till högskoleutbildningar, och inte vid ansökan till komvux. De som på gymnasiet uppfyller kraven för examensbevis och även i sitt examensbevis har alla kurser som de behöver för särskild behörighet till den högskoleutbildning de söker till - prövas i BI, direktgruppen. De som behöver komplettera efter gymnasiet innan de blir behöriga söka till "sin" högskoleutbildning - prövas i BII (kompletteringsgruppen). Om du på komvux får examensbevis som inkluderar minst två tredje delar kurser lästa på KOMVUX kommer du med det examensbeviset prövas vid ansökan till högskola-universitet, i Sverige, i BI, direktgruppen. Om du i ditt exam.bevis från kommvux kommer ha mindre än 2 tredjedelar kurser från komvux - kommer hela exam.bevis från komvux vara en "komplettering" och du prövas då endast i BII, kompletteringsgruppen, när du senare söker till svenska högskoleutbildningar. ... ang. utbud på komvux i din kommun - kontakta komvux i din kommun (den kommunen som du är folkbokförd i).
    • Elev : Är det svårt att få plats när på komvux när man har F i alla ämnen förutom 2 från årskurs 1?
    • Anna : Nej, det borde det inte vara. Men fråga gärna på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, för att det är där du ska söka få plats på kurser/utbildningar.
    Läs alla kommentarer