Jakob
    Hej! Jag har året efter gymnasiet snart läst 60hp ekonomi (första året på ekonomiprogrammet) från Högskolan i Gävle. Nu tänkte jag av privata skäl studera i Stockholm och tänkte söka Handelshögskolan. Om jag kommer in på HHS antar jag att det blir svårt att tillgodoräkna mina kurser från Gävle men det spelar ingen större roll för mig.
    Är det några problem att läsa en kurs två gånger men på två olika skolor? Om jag kommer in på hhs och läser exempelvis Marknadsföring 1 för andra gången kommer jag att få betyget jag får på hhs eller kommer det bli problem i och med att jag redan fått betyg i kursen tidigare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    hej Jakob!
    Jag råder dig att kontakta Handelshögskolan. Det finns en central register som heter LADOK där alla högskolekurser registreras. Handelshögskolan har också tillgång till den och om de ser att det på ditt personnummer redan är registrerat att du läste exakt samma kurs och har betyg i den, blir det troligtvis så att du inte kan bli antagen. Man läser inte om samma kurser på högskola. Det är skillnad från gymnasiet. På högskolan är det oftast bara "godkänd" eller "icke-godkänd" som gäller och i vissa kurser kan man ibland få "Välgodkänt" men i praktiken spelar det inte någon roll om man har "Godkänt" eller "Välgodkänt" då båda betygen ger rätt att gå vidare i sina studier. Som sagt, jag tror inte du får läsa om samma kurser som du sedan innan redan har registrerade godkända betyg i.
    Kontakta Handelshögskolan eller Antagning.se för mer information.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV