Najma
    Hejsan! Jag undrar om det möjligt att läsa socionomprogrammet i snabbare takt? kanske 150% på distans eller campus?
    Också, om man först läser på distans kan man sedan byta till att läsa på campus?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Najma,
    din fråga bör du egentligen ställa till studievägledare på just socionomprogrammet och på just det lärosäte där du vill läsa.
    Allmänt gäller: bland de socionomprogram som vi idag känner till - se listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=socionom erbjuds distans endast i Gävle och på Umeå Universitet. Några snabbare upplägg känner vi inte till. Att ett lärosäte skulle skapa ett snabbare upplägg för en eller för ett få-tal studerande, tror jag personligen inte på, men du får gärna fråga de utbildningsansvariga på programmen (jag tror du får Nej till svar från dem).
    Angående byta ort eller studieform - så är det allt som oftast "i mån av plats": finns det ledig plats i en pågående utbildning, kan det bli aktuellt och annars - inte.

    Att läsa på 150% av studietakt kan man göra, och många gör det på högskolenivå, men då läser de sitt vanliga program som är på 100% och vid sidan av - fristående kurser; eller ett annat program, som går på halvtid. Däremot att "snabba på" sitt vanliga program som går på heltid - känner vi inte till att det skulle vara möjligt.

    Vänligen och lycka till!
    Julia SYV
    P.S: du får gärna höra av dig och berätta vilka svar du får från socionomprogrammen.