Fia
    Hej,
    Kan jag nu på gymnasiet läsa spanska steg 4 i 3:an och hoppa över spanska steg 3. Jag har betyg i spanska steg 1-2 och känner att kurserna har varit väldigt lätta så jag skulle kunna läsa steg 4 med en gång. Går det? Vill nämligen ha så mycket meritpoäng som möjligt. Får jag 1, 5 även om jag inte har betyg i spanska 3 och bara steg 4?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Fia,
    jag tycker det är bättre för dig att läsa först steg 3 och sedan 4 /eller göra prövningar och få betyg på det sättet/.
    För det första, så är behörighetskravet för att bli antagen till steg 4 - godkänt betyg i steg 3.
    För det andra - du får Meritpoäng för steg 4 men bara 1.0
    men om du har både steg 3 och 4 - får du 1,5 som är max inom Moderna språk.
    För det tredje, så höjer du ditt Jämförelsetal om du får högt betyg i ännu en 100 poängskurs, som Spanska 3 är.
    Det är tre vinster i att läsa först steg 3 och sedan 4.
    Därför avråder jag dig från att ens fråga på skolan om du bara får läsa steg 4 /hoppa över steg 3/.
    Hoppas att mitt svar blir till hjälp i din studieplanering!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare