Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    i Sverige är apotekarprogrammet en 5-årig utbildning på heltid som är en ganska krävande utbildning. För heltidsutbildning ska man (generellt sett) lägga ner 40 timmar i veckan på sina studier.
    Till kandidatexamen i matematik kan man t.ex läsa på heltid... vilket i så fall kommer ta 6 år.
    Det finns exempel på att folk läser på mer än heltid, men det beror mycket på de studerandes situation, studiekapacitet, motivation, hälsa mm.
    Om du inte tidigare läst på högskola-universitet, då rekommenderar jag att du börjar läsa på endast heltid, t.ex att du börjar läsa på apotekarprogrammet "endast" eller på kandidatprogrammet i matematik (endast). och då får du känna på hur mycket tid du har "över".
    Antagning.se antar till max 45 högskolepoäng per termin (vilket motsvarar 150% av studietakt), men genom att man har platsgaranti på kurserna som ingår i programmen, så lyckas folk ta på sig att läsa mer än 150%, vilket de många ggr sedan får ångra (på grund av att detta kan leda till hälsoproblem, att man blir utbränd + att man samtidigt missar få godkända betyg på båda utbildningar).
    Jag känner inte till din studiekapacitet men allmänt sett, så avråder jag från att ta på sig mer än max 150% av studietakt. Det är många ggr bättre att läsa på "endast heltid" och ha tid för att ha fritid, kunna ägna sig åt sin hobby, träffa vänner, läsa böcker som inte är kurslitteratur och i fall man känner att man har mycket tid och energi över så kan man också försöka skaffa sig extrajobb vilket ger både inkomst och även arbetslivserfarenhet.

    Studie- och yrkesvägledare