Ali

    Hej. Jag ska snart börja andra terminen i Socionom programmet och har funderat på att söka till ytterligare ett program i hösten 2021. De program som jag har tänkt kombinera det med är: Europaprogrammet, Sociologi, Statsvetarprogrammet, Europaprogrammet, företagsekonomi. Vilket av dessa tror ni passar bäst med socionom programmet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ali!
    Du frågar vilket annat program "passar" med socioomprogrammet, men på vilket sätt menar du att det skulle "passa"? Att läsa på mer än heltid är svårt och kan sällan rekommenderas. T.ex är termin 5 på socionomprogrammet = heltidspraktik. Hur ska man i så fall läsa ännu ett program när man de facto "jobbar heltid" under en heltermin, vilket heltidspraktik innebär?
    Det finns få exempel på folk som klarade läsa 2 heltidsutbildningar samtidigt. Och det kan visa sig många år efter att det inte var så bra för hälsan. Så, vi kan inte råda att läsa på mer än heltid... kanske läsa på halvtid någon termin under dina heltidsstudier kan vara bra... men inte ta på sig studier på ännu ett program. Du ska ju också klara av få godkända betyg och även bibehålla din hälsa. Känner du att du har tid över, skulle jag rekommendera att försöka skaffa sig deltidsjobb vid sidan av studier.
    Tips! se om du kan få plats genom SEN ANMÄLAN på någon utbildning under våren och se sedan hur det skulle vara att läsa både på socionomprogrammet + på ännu en annan utbildning.
    Halvtidsstudier vid sidan av heltidsprogram kanske går att genomföra, om man är mycket studiebegåvad och har gynnsamma omständigheter: bor nära skolan, har god hälsa, får hjälp och stöd hemifrån med de praktiska sysslorna.
    ****
    Din fråga är om vilket program som "passar", och jag gissar på att du tänker på ngt yrke eller en specifik arbetsplats i framtiden... vet inte om det stämmer, men tolkar din fråga på det sättet. Om jag har rätt, ställ en fråga till de som anställer inom det yrket eller på den arbetsplatsen: vilken utbildning de föredrar att anställa med.