L

    Hej! Mitt barn går nu i åk 8 och är väldigt fokuserad vid att få bra betyg i allt. Vilket ju inte är realistiskt. Vi har pratat om att sänka krav men inget funkar. Jag undrar nu vilka möjligheter hon har att få en prövning om något betyg i åk 9 skulle dra ner meritvärdet så pass att hon inte kommer in på det hon vill? Jag tror det skulle göra stor skillnad för pressen hon känner om det fanns en sådan ”livlina”. Och hur hinner man i så fall få till det innan ansökningen till gymnasiet sker? Jag tänker att man kan ha en aning om åt vilket betyg det lutar och OM det nu finns chans till prövning ska man då chansa och anmäla sig till det fast slutbetyget inte kommit? Det gäller Folkungaskolan Linköping

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej L!
    Att komma in på gymnasiet är första steget; sedan ska eleven klara av gymnasiestudier i 3 år och få godkända betyg i kurserna, för att annars uppfyller hen inte kraven för examensbevis. Det är alltså kunskaperna som är viktigt att skaffa sig, och då följer betygen med. Betygen ska spegla den kunskapsnivån som eleven har vid den tidpunkten då betyget sätts.
    Till gymnasiet konkurrerar eleverna med de betygen som finns i deras SLUTBETYG från grundskolan. I de flesta ämnen är det de betygen som eleverna får i slutet på maj, eller början av juni samma år som de söker till gymnasiet. Efter det att betygen är satta får eleverna antagningsbesked endast 2-3 veckor senare (eller i alla fall inom en månad). Att skaffa sig mer kunskap och högre betyg på endast 2 eller 3 veckor är inte realistiskt. Man hinner inte göra prövning och få betyg på så kort tid.
    Det är alltså inte en framkomlig väg att försöka genom prövning höja betygen med vilka eleven konkurrerar till gymnasiet (i alla fall vad gäller de flesta ämnen). Om något betyg som ska ingå i slutbetyget från grundskolan sätts tidigare, t.ex i slutet av årskurs8 och det ämnet sedan inte läses under årskurs9, då kanske kan eleven skaffa sig djupare kunskaper och försöka genom en prövning få högre betyg (under årskurs 9). Skolverket säger att eleverna får göra prövningar på sin grundskola om de så önskar. Du kan ringa till skolverket och få svar direkt från de sakkunniga på skolverkets upplysningstjänst: tel.nr 08-52733200.
    Mitt råd är att eleven får göra sitt bästa (inom rimliga gränser, inte överanstränga sig) och att hen söker till många olika gymnasiala alternativ (till alla som hen kan tänka sig kunna läsa). Någonstans bör eleven komma in. Att en behörig sökande till gymnasiet blir helt utan gymnasieplats är ovanligt.
    I Linköping finns idag (uppgift från mars 2022) 17 st. gymnasieskolor. Eleven får ha väldigt många alternativ i sin gymnasieansökan. Att komma in på en viss gymnasial utbildning kan inte garanteras (inte ens om eleven har högsta möjliga meritvärde/betygspoäng); detta för att just den utbildning kanske inte kommer att starta eller att antal sökande med högsta meritvärde kan bli fler än platser (i så fall tas utlottning till bruk). Vårt råd är att försöka vara så flexibel som möjligt och överväga många olika alternativ (och inte fokusera på endast en enda utbildning på en enda gymnasieskola).

    • : Tack för ditt svar Julia! Vi får kämpa på.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!