L

    Hej! Mitt barn går nu i åk 8 och är väldigt fokuserad vid att få bra betyg i allt. Vilket ju inte är realistiskt. Vi har pratat om att sänka krav men inget funkar. Jag undrar nu vilka möjligheter hon har att få en prövning om något betyg i åk 9 skulle dra ner meritvärdet så pass att hon inte kommer in på det hon vill? Jag tror det skulle göra stor skillnad för pressen hon känner om det fanns en sådan ”livlina”. Och hur hinner man i så fall få till det innan ansökningen till gymnasiet sker? Jag tänker att man kan ha en aning om åt vilket betyg det lutar och OM det nu finns chans till prövning ska man då chansa och anmäla sig till det fast slutbetyget inte kommit? Det gäller Folkungaskolan Linköping

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej L!
    Att komma in på gymnasiet är första steget; sedan ska eleven klara av gymnasiestudier i 3 år och få godkända betyg i kurserna, för att annars uppfyller hen inte kraven för examensbevis. Det är alltså kunskaperna som är viktigt att skaffa sig, och då följer betygen med. Betygen ska spegla den kunskapsnivån som eleven har vid den tidpunkten då betyget sätts.
    Till gymnasiet konkurrerar eleverna med de betygen som finns i deras SLUTBETYG från grundskolan. I de flesta ämnen är det de betygen som eleverna får i slutet på maj, eller början av juni samma år som de söker till gymnasiet. Efter det att betygen är satta får eleverna antagningsbesked endast 2-3 veckor senare (eller i alla fall inom en månad). Att skaffa sig mer kunskap och högre betyg på endast 2 eller 3 veckor är inte realistiskt. Man hinner inte göra prövning och få betyg på så kort tid.
    Det är alltså inte en framkomlig väg att försöka genom prövning höja betygen med vilka eleven konkurrerar till gymnasiet (i alla fall vad gäller de flesta ämnen). Om något betyg som ska ingå i slutbetyget från grundskolan sätts tidigare, t.ex i slutet av årskurs8 och det ämnet sedan inte läses under årskurs9, då kanske kan eleven skaffa sig djupare kunskaper och försöka genom en prövning få högre betyg (under årskurs 9). Skolverket säger att eleverna får göra prövningar på sin grundskola om de så önskar. Du kan ringa till skolverket och få svar direkt från de sakkunniga på skolverkets upplysningstjänst: tel.nr 08-52733200.
    Mitt råd är att eleven får göra sitt bästa (inom rimliga gränser, inte överanstränga sig) och att hen söker till många olika gymnasiala alternativ (till alla som hen kan tänka sig kunna läsa). Någonstans bör eleven komma in. Att en behörig sökande till gymnasiet blir helt utan gymnasieplats är ovanligt.
    I Linköping finns idag (uppgift från mars 2022) 17 st. gymnasieskolor. Eleven får ha väldigt många alternativ i sin gymnasieansökan. Att komma in på en viss gymnasial utbildning kan inte garanteras (inte ens om eleven har högsta möjliga meritvärde/betygspoäng); detta för att just den utbildning kanske inte kommer att starta eller att antal sökande med högsta meritvärde kan bli fler än platser (i så fall tas utlottning till bruk). Vårt råd är att försöka vara så flexibel som möjligt och överväga många olika alternativ (och inte fokusera på endast en enda utbildning på en enda gymnasieskola).

    • : Tack för ditt svar Julia! Vi får kämpa på.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!

    Frågor och svar taggade med 'genteknik' (2 st.)

    • Sandra

      Vilken utbildning ska jag välja för en karriär inom genteknik?

      Hej! Jag heter Sandra och går andra året på naturprogrammet just nu. Jag är fortfarande osäker på exakt vad jag vill läsa till efter gymnasiet, men jag har på sistone utvecklat ett intresse för genteknik och genredigering. Jag är särskilt nyfiken på CRISPR-metoden som det forskas mycket...

      Anna: : Hej Sandra;jag tycker du kan börja med att välja tema till ditt GA, gymnasiearbete inom genteknik och genredigering, kanske rent av göra GA om CRISPR-metoden. Du kan också... Läs hela svaret
    • Sandra

      Hur gör jag för att arbeta med genteknik?

      Hej! Jag heter Sandra och går andra året på naturprogrammet just nu. Jag är fortfarande osäker på exakt vad jag vill läsa till efter gymnasiet, men jag har på sistone utvecklat ett intresse för genteknik, speciellt forskning på embryonala stamceller och iPS-celler. Jag är dock väldigt osäker på...

      Julia: : Hej Sandra,Forskare blir man efter en mycket lång och mödosam process som kräver stort engagemang och ofta lägger man mycket mer än endast "heltid" /med "heltid" menas det 40 timmar per... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga