Sandra
    Hej!

    Jag heter Sandra och går andra året på naturprogrammet just nu. Jag är fortfarande osäker på exakt vad jag vill läsa till efter gymnasiet, men jag har på sistone utvecklat ett intresse för genteknik och genredigering. Jag är särskilt nyfiken på CRISPR-metoden som det forskas mycket kring just nu. Vilka utbildningar skulle jag kunna välja för att få arbeta med detta i framtiden? Jag vet att det är svårt att leva på att enbart vara forskare (ur ett ekonomiskt perspektiv) och därför är det inte en möjlighet för mig. Jag är inte heller intresserad av att arbeta som lärare samtidigt, vilket många forskare gör. Hur ska jag gå tillväga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra;
    jag tycker du kan börja med att välja tema till ditt GA, gymnasiearbete inom genteknik och genredigering, kanske rent av göra GA om CRISPR-metoden.
    Du kan också fråga dina lärare på gymnasiet - samma fråga som du ställer till oss, kan du ställa till dem.

    Fundera på att söka till läkarprogrammen. Med grundutbildning från läkarprogrammet kan man jobba inom det område som du är intresserad av.
    I annat fall kan du börja med att läsa biologi och kemi på högskolenivå och se sen vart det "bär"...

    Allmänt gäller
    högskoleutbildningar i Sverige finns att hitta på den gemensamma sidan för svenska lärosäten - www.studera.nu
    den utbildning som du kanske ska gå, kan mycket troligt ännu finnas - då utvecklingen går framåt och nya utbildningar skapas; utbildningsutbud på de svenska lärosätena till hösten 2020 kommer fastställas till 15 mars 2020.