Ulrika

    Hej! Jag har fått mina utländska gymnasiebetyg bedömda via UHR , men snittet är lågt och jag undrar om jag kan läsa upp samma ämnen t.ex genom komvux för att höja snittet? Ex. Har jag läst samhällskunskap i utlandet kan jag läsa om samma kurs i Sverige för att höja snittet? Mvh Ulrika

    • : Tack för snabb svar! Alltså är de utländska betygen redan ”översatta” så jag har de i motsvarande svenska ämnen t.ex min samhällskunskap har UHR ersatt till Samhällskunskap A. Det jag egentligen undrar över är om jag då kan läsa om samma kurs för högre betyg?
    • Liselotte : enligt hur vi tolkar reglerna, så kommer inte Antagning.se räkna in de betygen som är i "samma kurser" som redan ingår i ditt utländska examen, såvida de ej finns i Tabellen "Kurser som kan ge dig högre meritvärde", dvs kurser som du läser måste ingå i den här tabellen: snabblänk finns i mitt svar /nedan/. Och kurser du läser måste vara Nya kurser, dvs ej sedan innan ingå i ditt examen från utlandet. Det är så vi fick det förklarat av en expert på utländska betyg. Men det är Antagning.se som räknar fram meritvärde på dina betyg när du sedan söker till högskola i Sverige. Du kan, om du vill, vända dig direkt till Antagning.se eller du kan prata med syv på komvux och i fall hen blir osäker kan hen vända sig till en betygsexpert.
    • : "Kurser för behörighet räknas alltid med Kurser som krävs för grundläggande och särskild behörighet, exempelvis Svenska 3/Svenska kurs B och Engelska 6/Engelska kurs A, räknas alltid med. Svenska 1 och 2/Svenska kurs A och Engelska 5 räknas bara med om de höjer ditt meritvärde. Om du vill höja ditt meritvärde genom att räkna med andra komvuxkurser gäller följande: Du måste ha fått kursbetygen efter att du avslutade din utländska gymnasieutbildning. Kurserna måste finnas med i listan Kurser som kan höja ditt meritvärde (PDF). Om kurserna är i samma ämnen som finns i ditt utländska gymnasiebetyg måste de vara på samma eller högre nivå.Om kurserna är i samma ämnen som finns i ditt utländska gymnasiebetyg måste de vara på samma eller högre nivå. Exempel: Om matematiken från din gymnasieutbildning motsvarar Matematik 3b eller 3c så kan du få räkna med komvuxbetyg i Matematik 3b, 3c, 4 och 5."- Antagning.se
    • : Så ja, du borde kunna läsa om kursen dvs samhällskunskap A då den ligger på samma nivå och ingår i tabellen:https://www.antagning.se/globalassets/faktablad/kurser_som_kan_hoja_meritvardet_for_dig_som_har_utlandska_betyg.pdf
    • : Ulrika Åhh tack Hickmat för ditt svar! Det hjälper mycket och jag vet nu hur jag ska göra:) Även tack till Liselott för ditt svar:)
    • Julia : Jättebra, Ulrika, att du känner att du fick svar på din fråga och vet nu hur du ska göra. Lycka till! :)
    • : Ja tack Julia, jag fick mycket bättre hjälp och vägledning än jag fått tidigare av andra verksamheter/myndigheter. Stort tack!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • : Ja men absolut!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ulrika,
    jag vill börja med att råda göra Högskoleprovet>>; det kan vara det snabbaste sättet att komma in på en önskad högskoleutbildning;

    för övrigt så gäller det som står på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/

    och det finns en Tabell - Kurser som kan höja meritvärde för dig som har utländsk gymnasieutbildning >>>

    .... du undrar om du kan läsa upp "samma ämnen" t.ex genom komvux för att höja snittet? Men utländska kurser och svenska kurser stämmer inte "överens" med varandra... det som man läser inom Engelska 5 - vad heter just den kursen inom vilken man läser exakt samma saker i ditt land? :) Den frågan kan man inte svara på för att uppdelning i kurserna är olika i olika länder, även om det är samma "ämne" - som t.ex matematik eller engelska.

    Liselotte