Ines

    Hej! Jag är interesserad av att läsa åk 3 på svenska skolan i Paris. Hade tänkt åka dit och bo ensam i värdfamilj och ta studenten i Paris dvs. Min fråga är dock hur jag går tillväga med ansökan om stipendier/bidrag till resan? Själva undervisningen och ansökningsavgiften antar jag går att få betald men går det att få bidrag/stipendier för boendet också? Och var någonstans ska jag vända mig för att ansöka om den typen av stipendier/bidrag? Hälsningar, Ines

    • Karin : Svar från SSP Paris: Kontakta gärna skolan direkt så svarar vi! Mycket står att läsa på vår hemsida också. Där kommer snart aktuella skolavgifter m.m. stå för läsåret 2020-21. Ansökan görs on line men den är inte uppdaterad för nästa år förrän i slutet av september. Många kommuner skickar med den s.k. skolpengen men tyvärr inte alla. Den täcker en stor del av skolavgiften. Dessutom tillkommer en värdfamiljsavgift i och med att eleverna bor i franska värdfamiljer. I vissa fall kan man få inackorderingsbidrag men det är inte vanligt. SSP kan skicka en lista med tips på stipendier att söka. Hör av dig till [email protected] för fyllig information. Hälsningar, Karin Gadelii, rektor på gymnasiet, Svenska skolan i Paris

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ines; jag antar att din fråga gäller studier på Ecole-su-doise-de-paris och jag undrar om du läste på skolans hemsida och varit i kontakt med skolans personal?
    Jag tror inte det kan bli helt gratis och jag tror inte du kan, på förhand, få ngn garanti på att få ngn stipendie eller bidrag just pga du läser utomlands.

    Tips!
    Se även info på CSN´s hemsida om att läsa utomlands, som gymnasieelev.

    För övrigt, så tror jag att personal på svenska skolor utomlands är van vid den typen av frågor och borde därför kunna ge mycket hjälp.