Nore
    Hej. Jag ska gå El och Energiprogrammet med inriktning elteknik.
    Jag strävar efter att bli Elingenjör eller något yrke inom ingenjör.
    Jag vet att jag kan läsa till svenska och engelska i min kurs och då få behörighet till högskolan. Problemet är att om jag sen vill bli t:ex Civilingenjör så saknar jag kunskaper inom fysik,kemi,matte. Kan jag läsa till dem samtidigt som jag går El och Energiprogrammet eller måsta jag först gå som vanligt och läsa till svenska och engelska och ta studenten och sen efter det läsa till kemi,fysik,matte för att bli t:ex Civilingenjör, eller kan jag läsa till dem ämnena direkt på gymnasiet när jag går El och Energiprogrammet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Rektor på programmet kan bevilja läsa utökat program men då måste teknik eller naturprogrammet finnas på skolan för att annars finns det inte lärare i kemi och fysik.

    • : Både teknik och naturprogrammet finns på min skola, finns det möjligheter att göra så som jag önskar, att läsa el och energi men läsa extra fysik och kemi försatt sedan kunna läsa till t:ex civilingenjör?
    • Mikael : Det är rektor på elprogrammet som kan bevilja läsa utökat, det är inte din rättighet. Fråga rektor.