Utbildningssökande

    Hej. Jag läser 52.5 hp denna terminen. Eftersom jag inte står som registrerad på kandidatkursen (15 hp, ingen registrering på omexamination av moment för gammal kurs) undrar jag om det kommer att bli senare att jag inte kommer att få tillgodoräkna mig på 7.5hp av mina 52.5hp? Dvs de kurser som jag är registrerad på denna terminen är under 45hp och jag undrar om detta ändå kan skapa någon form av problem när betyg ska sättas. Vänliga hälsningar Jacob

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag kan inte svara på din fråga. Du kan inte få betyg i en kurs som du inte är registrerad på (är i alla fall min gissning...). Kontakta utbildningsadministratör på den institutionen där du läser en kurs på vilken du inte är registrerad, är mitt råd. Du kan också se om du kan få svar från Antagning.se och/eller från UHR, universitets- och högskolerådet.
    Om du i din fråga menar att du läser fler än 45 hp under en och samma termin och du är registrerad på alla kurser som du läser och du undrar om det är "olagligt" eftersom 45 hp är "max per termin", så är svar jag kan ge: det är inte olagligt. Antagning.se antar till max 45 hp "nya kurser" men inom sitt "gamla program" som man har påbörjat sedan innan har man platsgaranti på kurserna och på så sätt kan man läsa fler än 45hp per termin (det är inte ovanligt att det blir så... ). Men kontakta "de ansvariga" - personal på institutionen där du läser för att få svar på vad som gäller i just din situation.

    Studie- och yrkesvägledare