Kimia
    Hur är upplägget med mattekurser på Na?,från 1:a ring till 3:e ring.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!
    Här kan du se den fullständiga programplanen på Naturvetenskapsprogrammet:
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    NA har två inriktningar: på en av den läses det Matte 1-3c och på den andra även Matte 4 som en obligatorisk kurs. Du ser alla kurser och programstruktur i programplanen, se på länken ovan.

    Bästa hälsningar
    Anna

    Frågor och svar

    • Cirkulation

      Ekonomi eller inte?

      Jag är intresserad i Ekonomi och det har nästan alltid varit målet. Men jag blir rekommenderad Natur och vet att det håller de mesta dörrarna öppna, jag gillar inte kemilabbar så mycket men jag tycker att vissa No ämnen är intressanta samt...

      Milla : : Hej!Alla B-betygen ger snittbetyg (jämförelsetal) på 17.5. Så om man har för det mesta B som betyg men några stycken A (mer exakt A-betygen i fem stycken 100poängskurser) då får man snitt... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Natur eller inte?

      Finns det många utbildningar som kräver matte 4 fysik och kemi 2 och kan man lägga till matte 4 på Erikdahlbergssgymnassiet?

      Milla : : Hej,svenska utbildningar till Läkare, Tandläkare, Veterinär, Marinbiolog, Apotekare, Civilingenjör, Högskoleingenjör kräver för särskild behörighet de kurserna som du nämner i din... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Teknik ? Eller inte?

      Ja jag har funderat på teknik men eftersom de läser excakt samma matte och fysik och kemi tänker jag att det inte spelar så stor roll och att biologi är roligare. Men eftersom det är omvalssperioden kan man byta val eller bara justera ordningen? Kan man...

      Milla : : Hej,inom omval/nyval till gymnasiet får du välja vilken utbildning du vill, du kan välja helt nya utbildningar som du ej sökt till under valperioden, det är helt OK att ändra sig helt och hållet.
    • Cirkulation

      Natur eller Ek?

      Jag undrar bara vilket gymnasieprogram jag ska välja jag har cirkulerat runt ett bra tag nu och jag funderar mellan Naturvetenskapsprogrammet och Ekonomi programmet. Jag vet att jag kan klara natur men jag vet att det skulle gå bättre akademiskt om jag tog ekonomi, men...

      Milla : : Hej!Jag vet inte om Per Brahegymnasiet alltid förlägger studier i fysik från årskurs 2 eller om de gör det tillfälligt t.ex på grund av lärarbrist, det får du fråga på den skolan... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Natur eller inte?

      Kan det finnas fördelar med att visss skolor läser fysik 1 i tvåan? Och vad kan man göra för att bli säker på natur som val och vad händer om det inte går som man ska och man söker till utbildningar som inte kräver den...

      Milla : : Hejsan!Du frågar varför vissa gymnasieskolor förlägger studier i fysik från årskurs 2, i stället från år 1.Mina bästa gissningar som jag kan ge som svar på den frågan... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Ekonomi eller Natur!?

      Om man funderar på att välja ekonomi eller natur och vet att det skulle gå mycket bättre om man valde ekonomi för att det är enklare och man skulle få högre betyg. Jag undrar bara vad händer om det inte går som man hade tänkt sig...

      Milla : : Hej!av din fråga gissar jag på att du, efter gymnasiet, vill komma in på en högre/eftergymnasial utbildning där naturvetenskaplig behörighet krävs, stämmer det? Kanske vill du bli Läkare,... Läs hela svaret