fredrik k

    Hej Jag har läst tekniskt basår på Malmö universitet 2009 och jag har tänkt skola om mig nu men jag undrar det fungerar med mina gamla betyg och tekniskt basår? Mina betyg är från 1994 och jag vet inte hur jag räknar fram mina poäng Jag undrar även om att jag har läst på tekniskt basår 2009 fortfarande ger mig platsgaranti på Malmös tekniska utbildningar eller det gäller bara ett år? En förvirrad 48 åring

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, gamla betyg gäller tillsvidare. Du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde; det kommer antagning.se göra. Gör ansökan till de utbildningar du vill gå och se till att alla dina gymnasiala betyg syns på din inloggning på antagning.se och att även bevis på att du med godkänt resultat genomgått tekniskt basår också syns i dina meriter i "mina sidor" på antagning.se
    Vad gäller platsgaranti, så tror jag du har rätt och att du skulle inte nu, efter rätt så många år skulle kunna utnyttja den "gamla" platsgarantin, men kontakta antagningsgruppen på Malmö universitet och fråga om det.
    Tänk också på att eftergymnasiala tekniska utbildningar finns inte endast på universitetsnivån. Titta t.ex på vad som finns att söka inom yrkeshögskola:
    utbildning/kyh/solenergiprojektor
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/projektingenjor-jarnväg
    utbildning/ec-utbildning/mjukvarutestare
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    utbildning/affarshogskolan/facility-management
    utbildning/ec-utbildning/data-scientist
    utbildning/kyh/applikationsutvecklare-mobila-enheter
    utbildning/kyh/anlaeggningsingenjoer-infrastruktur-miljoe-och-klimat

    Studie- och yrkesvägledare