Sara
    Hej,
    Jag vill gärna läsa ledarskap, och hittade då företagsekonomi. Det lät intressant, då jag intresserar mig för ledarskap, administration, och det känns som en bred utbildning där man kan utvecklas långt.

    Dock har jag gått en samhällsvetenskaplig linje, och har svårt för matematik. Nu vet jag inte precis vad det är man läser där, det vill säga om det endast är matematik, eller om det är annan typ av ekonomi? Krävs det att man är bra på matematik?

    Annars tänkte jag att det går ju att gå någon annan ledarskapsutbildning. Allt kräver matematik 3b, men jag tänker att utbildningen i sig kanske inte revolverar kring matematiken, utan att det är vissa områden där kunskaper från kursen matematik 3b krävs. Finns det någon sådan utbildning?

    Mvh,
    Sara
    • Julia : Har du redan nu godkänt betyg i matematik 3?
    • : Hej. Jag läste inte matte 3b, då det inte ingick i mitt program.
    • Julia : Sök läsa matte 3b på komvux, är mitt råd.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    jag ser att du är 19 år. Om din ålder stämmer, alltså om du är så pass ung, så har jag svårt att tro att du skulle kunna få något jobb om t.ex 3 år där du blir chef/arbetsledare, även om du går ledarskapsutbildningar. Detta säger jag utifrån erfarenhet och många svar från olika arbetsgivare och sakkunniga.
    Ledarrollen kräver även stor personlig mognad och det är mycket svårt att uppnå om man är mycket ung. Med det sagt, säger jag inte att det är helt omöjligt att i unga år få roll på arbetsplatsen där man är chef/arbetsledare; jag vill bara påtala att det kan bli så att, oavsett utbildning, så får man inte sådana jobb innan man har skaffat sig flerårig arbetslivserfarenhet och blivit lite äldre (skaffat sig livserfarenhet).
    Du skriver att du har "svårt för matte". Jag vet inte vad du menar med det exakt. I vilken mattekurs har du godkänt betyg: matte 1, matte 2 eller matte 3? Alla kan bli bättre på matte, men frågan är hur mycket bättre just du kan bli och hur stor ansträngning som kommer att krävas för det - från din sida.
    Mattekurserna finns upplagda på www.matteboken.se - det är gratis att använda sig av den sajten.
    ***
    Om en viss utbildning kräver godkänt betyg i matte 3, så måste man ha det betyget. Helst ska man ha högre betyg än endast E (men för formell behörighet räckdet det med E-betyget, dock). Varför jag skriver att man helst ska ha högre betyg är för att det kan bli kämpigt med utbildningen i annat fall (det säger flera sakkunniga pga de ser att avhopp från utbildningar kan bero på att studerande inte fixar matematisk-/logiska delen av utbildningen).
    Om man läser företagsekonomi, läser man inte "ren matte" men stora delar av kurserna förutsätter att man kan räkna snabbt och bra och även dra avancerade logiska slutsatser (en stor del av matte är Logiken: att kunna leda "i bevis", så att säga...). Nu är inte jag matteläraren eller har studerat mycket inom företagsekonomi; jag upprepar endast det som jag får veta av de sakkunniga och av de studerande som berättar om sina studier.
    *****

    • :

      Hej, tack för svaret. Jag menar inte att jag vill ha en ledarroll direkt efter universitet såklart, men menar att jag vill gå en utbildning som gör att man har möjligheten, kunskaperna att bli det ännu längre fram.

    • Julia : Man kan bli arbetsledare på sin arbetsplats även utan någon högskoleutbildning, t.ex efter en yrkeshögskoleutbildning (se utbud på www.yhguiden.se) eller endast genom interna/fortbildnings-kurser.