Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marie;

    rektorsprogrammet erbjuds som regel i form av "uppdragsutbildning": huvudmän anmäler rektorer som behöver gå utbildningen; alltså först så får man jobbet som rektor och sedan samtidigt som man jobbar som rektor går deltidsutbildning på distans på rektorsprogrammet.
    Ledarskapsutbildningarna finns, men det är svårt att ge ett generellt svar; ofta är det uppdragsutbildningar - för ett visst företag, som beställer en skräddarsydd utbildning/fortbildning för sina anställda.
    ****
    Det vi vet om vad olika typer av ledare behöver ha för kunskaper är bl.a:
    kunskaper inom ekonomi och i psykologi;
    kunskaper om arbetsrätt, om "arbetspsykologi" och om konflikthantering.
    Man kan, alltså, läsa kurser inom de ämnena som jag nämner ovan och det borde vara ett stort PLUS när man söker jobb på en ledande position.
    ****
    Annars så finns det kurser inom ledarskap, t.ex ltu.se/edu/course/O00/O0014N/O0014N-Effektivt-ledarskap och mdh.se/utbildning/Hälsofrämjande-ledarskap (små kurser som går på dagtid, ej på distans).

    Du kan söka rektorstjänster och om du får jobbet, gå rektorsprogrammet (som är på deltid på distans - i alla fall brukar vara så att man läser 30 hp fördelade på fyra terminer, vilket motsvarar 25% av studietakt, alltså 10 studietimmar per vecka).
    ****
    Din tanke är kanske att genom studier öka chanser att få en rektorstjänst och det är givetvis en av möjliga vägar att gå, men ofta prioriterar man till en rektorstjänst en person med längre arbetslivserfarenhet inom skola; alltså är det svårt att få jobbet som rektor om man ej har jobbat som lärare i alla fall 10 år men helst ännu längre (det är i alla fall vad man ofta brukar se - händer). Å andra sidan, finns det också exempel att personer utan skol-erfarenhet, som t.ex kommer från näringslivet (ledare inom näringslivet) kan få jobbet som rektorer - då är det nog en tanke att "skola ska drivas som ett framgångsrikt företag" som ligger till grund för det tillvägagångssättet...

    Ang.utbildningsutbud - som förändras... just nu ser jag att det finns bl.a info om följande distanskurser, som kan vara av intresse för dig:
    umu.se/utbildning/kurser/utvardering-ledarskap-och-forandringsarbete - 22,5 hp, distans
    hkr.se/kurs/coachande-ledarskap - 15 hp, distans
    lu.se/lubas/offentlig-ledarskap - 15 hp, distans

    Hänvisning:
    lärosätenas gemensam sida - www.studera.nu
    hemsida där man gör ansökan om högskole-universitetsutbildningar - www.antagning.se
    allmän info om yrken: Chef, Enhetschef, Personalchef, Avdelningschef, enhetschef inom social omsorg, Rektor/Skolledare.