Felix
    Som sagt, jag är femton år gammal (ska göra första valet nu till gymnasiet strax innan eller efter höstterminen 2014 slutar) och skulle vilja bli en webbdesigner eller en layoutare senare i livet (efter skolan och allt plugg) men har ingen aning vilken gymnasielinje man ska gå på för att sedan plugga på yrkeshögskola. Men som sagt, min fråga är vilken linje man ska gå för att få "behörighet" till att plugga på ett Medieinstitut som har inriktningen med webbdesign och layout (heter Digital Content Designer om jag minns rätt).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Felix,
    du undrar om behörighetskraven till utbildningen Digital Content Desigher, som är en yrkeshögskoleutbildning. Presentation av utbildningen hittar du här http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/digital-content-designer och behörighetskraven är Grundläggande behörighet +
    Engelska 6 och
    Svenska 2 samt
    goda kunskaper i Adobes program Photoshop, Illustrator och gärna grundläggande kunskaper i Indesign.
    KRAV PÅ ARBETSLIVSERFARENHET: 2 års arbetslivserfarenhet eller 1 års relaterad yrkeserfarenhet.

    (Arbetslivserfarenhet kan vara kortare perioder på flera arbetsplatser och behöver inte vara inom aktuell bransch – men den totala tiden skall uppgå till minst två år.)
    *** *** ***
    Du undrar också ang. vilket gymnasieprogram som man behöver läsa för att bli behörig.
    Svar: min rekommendation är TEKNIKPROGRAMMET, inriktning: Design & produktutveckling eller Informations- och medieteknik.
    Rent formellt, så kan man bli behörig på samtliga program på gymnasiet: man kan uppnå Grundläggande behörighet på alla gymnasiala program. Kunskaperna inom de program som nämns inom Särskild behörighet kan man skaffa sig utanför skolan, men om man vill skaffa sig de kunskaperna inom skolan, så finns de bästa förutsättningarna på Teknikprogrammet.
    (Jag skulle rekommendera dig vara beredd på att Särskild behörighet kan ändras fram tills det blir dags för dig att söka utbildning på Yrkeshögskolan: databranschen går framåt med "sjumilasteg" och de program i vilka man skall kunna jobba - kanske ännu inte finns idag).
    Angående arbetslivserfarenhet: om du sommarjobbar eller jobbar extra /på helgerna/ - även om det är så att du delar ut reklamtidningar i 2 tim/vecka - dokumentera noga. Du lär behöva alla de "inarbetade timmarna" för att bli behörig. /Med "relaterad" arbetslivserfarenhet menas det den som är inom aktuell bransch/.
    Tips på gymnasieskola: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/timra-gymnasieskola
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=8&orientation=12&city=&variant=&sport=
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=8&orientation=13&city=&variant=&sport=

    Önskar dig allt väl! Återkom om du har fler frågor!
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare