Linda

    Hej! jag vill bli kirurg men vet inte om jag ändrar mig senare är det smart att gå ekju första året och att sedan byta till natur för att få extra kurser som gör en behörig till andra linjer eller borde jag bara gå natur från början? Jag tänkte att eftersom att man läser fysik,biologi och fysik 1 i ekju så borde det väl inte vara något problem att byta till natur efter!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    I Ekonomiprogrammet ingår inte fysik, kemi eller biologi. Du kan läsa om EK/juridik och även titta på programplanen för EK - gå in på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/juridik
    och det går inte att efter ett år på EK byta till NA. Efter ett år på EK kan du söka till år1 på NA och om du kommer in - läser du då NA i 3 år, så tiden på gymnasiet blir för dig i så fall fyra år.

    Om du vill bli behörig att söka till läkarprogrammet direkt efter gymnasiet, rekommenderar jag att du söker till NA, inriktning natur. Det är nämligen endast på den utbildningen som alla kurser ingår som du kommer behöva för särskild behörighet till läkarprogrammet.

    Hänvisningar:
    framtid.se/yrke/kirurg
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/naturvetenskap
    I programplanen för EK kan du se att varken sig kurserna i fysik, kemi eller biologi ingår i programmet.