Albin

    Hej! Funderar på att söka till optikerprogrammet men måste komplettera med Naturkunskap 2 då jag bara läste naturkunskap 1 på gymnasiet. Tänkte höra om ni du vet vilken urvalsgrupp jag hamnar i när jag söker optikerprogrammet sedan? Är det B1 eller B2 eftersom jag läser det för att få behörighet. Vad händer om jag läser kursen som är slut 17 april men sista dagen för ansökan till optikerprogrammet är 15 april. Kommer mitt betyg i naturkunskapen registeras? Vet ni eventuellt om jag kan göra högskoleprovet utan att läsa upp för att få behörighet och ändå komma in? Tacksam för svar Mvh Albin

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Albin,
    högskoleprovet befriar inte från kravet på att bli Behörig. Gör högskoleprovet, men du måste även få godkänt betyg i Naturkunskap 2.

    Du kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen, eftersom du utan kompletteringen, inte är behörig. Obehöriga kan inte tas in på en högskoleutbildning.

    Vänligen
    Julia syv