Adil

    Hej! Min sits ser så här ut: Efter att ha klarat gymnasiet med 17,15 i merit så visste jag inte vad jag ska jobba med och vad ska plugga men nu tänkte jag börja Ekonomi och liknande men detta program kräver matte C(3b) som jag inte har och tänker nu använda komvux för att kompletera det och nu uppstår en viktig fråga. Eftersom jag inte gillar matte alls och chansen att jag får E eller D är hög vilket kommer sänka min merit och då tänkte jag ta en kurs i moderna språk 4 som är mitt modersmål vilket låter mig uttnytja situationen till max så att säga. Är det möjligt att göra som jag planerar och finns det nåt jag inte vet i mitt fall? Tack så jättemycket för svaret!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    sök till komvux och se om du får plats på kursen moderna språk4. Det är tyvärr inte säkert att man får läsa den kursen. Den krävs ju inte för behörighet till någon svensk högskoleutbildning och de som redan har examensbevis från gymnasiet är lägre prioriterade till komvux-kurserna.
    Vad gäller matematiken, så kommer betyget i matte 3b (eller 3c) räknas in i ditt jämförelsetal om högskoleutbildning kräver matte 3 för särskild behörighet. Försök därför få så högt betyg du kan även i matte 3.
    En liten fundering: om man inte gillar matte, varför satsa på högre utbildning i ekonomi? Ekonomi handlar i stor utsträckning om matematiken.