Julia_xx_kantig

    Hej! Nästa år kommer jag ha läst klart min utbildning och ha kandidat i litteraturvetenskap. Jag har blivit sugen på att bli litteraturlärare på gymnasienivå. Vet att gymnasielärare vanligtvis ligger runt 5 år utbildning, men om jag redan har kandidat i litteraturvetenskap, finns det möjlighet att bara plugga till lärare på färre år? Alltså att kombinera min litteraturkandidat med en lärarutbildning och på så vis bli lärare? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jämför vilka kurser som ingår i din utbildning som leder till kandidat i litteraturvetenskap med de kurser som ingår i det ämneslärarprogrammet som du skulle vilja läsa för att bli behörig lärare i (förmodligen) svenska på gymnasiet. Om någon kurs är identisk (alltså samma kurs) då behöver du givetvis inte läsa samma kurs igen. När du kommer in på ämneslärarprogrammet, ansök om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och du får sedan svar från de ansvariga på lärosätet/institutionen om du kan hoppa över någon kurs, några kurser eller kanske t o m en hel termin (men jag tvivlar på att mycket kan bli tillgodoräknat... i värsta fall kan du få svar att ingenting kan bli tillgodoräknat).
    Du får gärna kontakta studievägledare på lärarhögskolorna; de är experter på lärarutbildningar och lärarbehörigheter.
    Du kan också söka jobb som "obehörig lärare". När det är lärarbrist kan obehöriga lärare få lov att undervisa. Om du undervisar i några år kan du försöka sedan komma in i ngt projekt som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga (exempel på ett sådant projekt är VAL, vidareutbildning av lärare). Det har också förut hänt att skolverket utfärdade legitimationer till de som under längre tid undervisade som obehöriga lärare (exempelvis i 10 år) - det är ett undantag; som regel behöver man ha lärarexamen och inom den behörighet att undervisa i vissa ämnen på en "viss nivå", t.ex på grundskolans senare år eller på gymnasiet. Gymnasielärare blir per automatik behörig att undervisa i samma ämnen även i grundskolans senare år (alltså på "högstadiet").
    Du får gärna kika på https://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen

    Studie- och yrkesvägledare