Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du måste prata med din lärare i matematik och be honom/henne om tips och råd som kan hjälpa dig. Du kanske (eventuellt) har dyskalkyli, särskilda svårigheter i att hantera siffror, och i så fall kan du behöva undervisning enskilt med en speciallärare i matematik. Har det gjorts dyskalkyli-utredning "på dig"? Du får prata med din mattelärare om det och också med kurator på din skola.
    Annars, så finns det, för alla intresserade en bra gratis sida - www.matteboken.se och du får också gärna kika på våra bästa tips om studieteknik: se gymnasieguiden.se/reportage/tips-om-studieteknik

    Studie- och yrkesvägledare
    • Alex080217 :

      Jag ska kolla på webbsidorna men det ända jag får från han är repetionshäften som inte har nåt med provet, och han säger att jag ska göra repetitions sidorna i matteboken. Jag har gjort en dyskalkyli utredning jag hade en mild version

    • Milla :

      Dina vårdnadshavare får prata med matteläraren och även med rektorn på din skola om vad du behöver för stöd i matte, tycker jag. Visa dina vårdnadshavare det här svaret från mig. Jag vill uppmana dina vårdnadshavare att boka ett möte med matteläraren, kurator och rektorn och det är bra om alla sitter tillsammans, på samma möte, och "slår sina huvuden ihop" och kommer fram till en plan: på vilket sätt din skola kan hjälpa dig i ämnet matematik. Innan det mötet är det bra om dina vårdnadshavare ringer till skolverkets upplysningstjänst och frågar om vad du har rätt till för stöd om du fick svar på utredningen att du har "mild dyskalkyli". Telefonnummer till skolverkets upplysningstjänst är 08-527 332 00.