Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag råder dig boka tid med SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd). Frågor om att höja meritvärde när den sökande har utländska betyg är komplicerade. Vi på FRåGA SYV har inte någon egen expert i de frågorna. Min uppfattning är att svar på din fråga beror i mångt och mycket på exakt hur utlåtande från UHR (bedömning av din utländska utbildningen) ser ut. Jag vill inte riskera ge dig fel svar och måste därför hänvisa till SYV på komvux (ta med dig utlåtande från UHR om dina utländska betyg när du ska prata med SYV-en på komvux); det är inte säkert att SYV på komvux kan ge dig svar direkt; det är möjligt att hen behöver kontakta betygsexperter på UHR först, innan hen kan ge dig svar på din fråga.
    Tips! om du kan läsa/studera Engelska 5, 6 och 7 på komvux, gör det! De flesta kommuner erbjuder möjlighet att läsa på kvällstid, flex- och distans. På heltid (som snabbast) kan du läsa varje av de (ovan nämnda) kurserna på fem veckor; alltså alla tre kurser på sammanlagt 15 veckor. Det är möjligt att det blir "för lätt för dig" men då repeterar du det du redan kan och får högsta betyget (A).
    De nya betygen du får - genom studier på komvux eller genom prövningar - kan omöjligen försämra för dig; antingen får du behörighet eller högre meritvärde eller så räknas inte betygen in. Det blir i vilket fall ingen försämring i ditt utgångsläge när du söker till svenska högskolor och universitet.
    Jag vill ge dig råd att även göra högskoleprovet; då kommer du prövas även i HP-urvalet där du får ännu en (extra) chans att komma in.

    Studie- och yrkesvägledare