Ebba

    Hejsan! Jag är snart klar med min kandidat i psykologi och funderar på att studera vidare. Jag förstår dock inte riktigt skillnaden mellan att läsa en master eller en magister. Som jag förstått det är master längre och mer inriktad på forskning än en magisterexamen, men vilka övriga skillnader är det? Om jag läser en magisterexamen i psykologi, vilka nya jobb öppnas upp för mig då i jämförelse med om jag bara har en kandidat i ämnet? Och kan man jobba som forskare med enbart en magisterexamen? Sammanfattningsvis undrar jag hur jobbmöjligheterna skiljer sig åt beroende på om jag har en kandidat, magister eller master.

    • Ebba : Jag undrar även ifall man kan bygga ihop sin egen magisterexamen eller masterexamen med fristående kurser.
    • Milla : Svar på frågan om du kan bygga en egen magister- eller masterexamen av fristående kurser måste du få från studievägledare på den institutionen där du vill ta ut din examen. Som allmän SYV som inte jobbar med just den frågan, så vet jag inte. Fråga dem som jobbar med just den frågan, så får du rätt svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det vi vet om yrket "forskare" berättar vi på framtid.se/yrke/forskare, och det jag, som allmän SYV, ej expert på forskar-problematiken eller på psykologi-branschen, vet är att vägen till att bli forskare är lång och "krokig" samt även osäker. Vid antagning till forskarutbildningen brukar krävas examen på avancerad nivå inom relevant kunskapsområde. Magisterexamen får man efter 1-årigt program på avancerad nivå, då har man examen på avancerad nivå men om man kan förlora i konkurrensen om plats på forskarutbildningen mot de som söker med masterexamen, kan hända... alltså, det kan mycket väl bli så att hen med längre utbildning på avancerad nivå vinner i konkurrensen om plats på forskarutbildningen. Det är i alla fall min uppfattning men du får gärna fråga de som jobbar på de institutioner där relevanta utbildningar ges.
    Vilka jobb kan man få med kandidatexamen i psykologi respektive magisterexamen i psykologi? Mitt svar blir att jag kan inte svara på den frågan. Det kan hända att vissa arbetsgivare tycker att längre utbildning är bättre för de arbetsuppgifter som de söker att anställa för och därför kan jobbet gå till henom med magisterexamen, men andra arbetsgivare kan tänka på att hen med längre utbildning kräver också högre lön och då kan arbetsgivare välja anställa med kortare utbildning och ge lite lägre lön... Sedan finns det säkert fall att hitta då anställda med kortare- respektive längre utbildning utför samma arbetsuppgifter och uppbär också exakt samma lön.
    Om du gillar att läsa och vill fördjupa dig i ämnet psykologi, sök både till magister- och till masterprogrammen. Se var du kommer in. Att man söker betyder att man deltar i konkurrensen om utbildningsplats... man kanske inte kommer in. Sök jobb (alla jobb du vill ha) och sök också både till magister- och till masterprogrammen - allt på en gång, varför inte? Får du flera erbjudanden, kan du välja vad du vill satsa på. Men det kan hända att du endast får ett erbjudande: antingen jobberbjudande eller möjlighet att påbörja en av de utbildningar som du sökte till...
    Genom kandidat + påbyggnad i form av magister- eller masterexamen inom ämnet psykologi får du ej någon yrkesexamen (du blir ju inte en Psykolog t.ex) och då är det ganska "vagt" och fritt vilka jobb man kan få. Det går säkert att hinna många exempel på att folk med den typen av utbildningsbakgrund jobbar "med allt möjligt" som både har med psykologi att göra och inte direkt har med psykologi att göra.
    Det finns yrken som t.ex FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FK och Studiestödsutredare på CSN där arbetsgivare efterfrågar någon form av högskole-/universitetsexamen á minst 180 högskolepoäng. Inom vilket område examen ligger är av något mindre betydelse men bra om det är inom "samhällsvetenskap" eller "humaniora" på något sätt... så kandidatexamen i psykologi passar, enligt min uppfattning, bra i det sammanhanget. Det kan hända att vid konkurrens om jobbet, att arbetsgivaren kan prioritera anställa med längre utbildning (magisterexamen eller masterexamen i stället för endast kandidatexamen) men att man får högre lön "för det" behöver inte alltid bli fallet. Det är inte ovanligt att alla nyanställda inom de yrken som jag nämnde ovan, får samma ingångslön (även de som endast har gymnasiekompetens och de som har forskarutbildning i bagaget - alla kan få samma ingångslön, i alla fall den första tiden på jobbet då alla ska genomgå samma introduktionsutbildning på arbetsplatsen och förväntas börja prestera om tidigast 6 månader efter anställningen - bara för att ta ett exempel, som jag känner till, som gäller anställningsvillkor för Utredare på FK ...).

    Studie- och yrkesvägledare