Erika
    Hej, jag är en medelålders kvinna som är utbildad fritidsledare,fritidspedagog, förskollärare och läkepedagog. Undrar nu vad/hur jag kan bli kurator. Vänligen EM

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erika,
    Från 1 juli 2019 blev yrket Kurator inom Hälso-och sjukvården Legitimationsyrke som kräver legitimation från socialstyrelsen och den utfärdas efter påbyggnadsutbildning på ett år där för behörighet krävs examen från socionomprogrammet.

    De andra typer av kuratorer t.ex Skolkurator är ännu inte yrken som kräver legitimation och arbetsgivare får därför anställa "enligt eget huvudet" alltså vem hen vill, men det är tyvärr väldigt ovanligt att kunna bli kurator utan grundutbildning från socionomprogrammet. Detta pga man på socionomprogrammet läser Socialtjänstlagen + går en termin på heltidspraktik + att arbetsgivare har "för vana" att anställa socionomer (och dessutom brukar även påbyggnadsutbildning krävas efter socionomprogrammet - för att kunna få jobb som Kurator).
    Tjänster som skolkurator brukar vara mycket efterfrågade men många sökande som har examen från socionomprogrammet + även diverse påbyggnadsutbildningar. Arbetsgivare brukar välja anställa ngn med grundutbidlning från socionomprogrammet, påbyggnadsutb. + även tidigare erfarenhet av att vikariera som kurator på en skola (ofta även samma typ av skola - t.ex om det handlar om grundskolan, så vill arbetsgivare att man redan har viss erfarenhet av att ha jobbat som kurator just inom grundskola - och det brukar nästan alltid finnas ngn sökande som uppfyller de kraven).

    Sammanfattaning
    det är inte förbjudet för arbetsgivare att på andra kuratorstjänster än inom hälso- och sjukvården anställa med "vilken utbildning som helst" men de som brukar få jobbet är socionomer med påbyggnadsutb. + viss tidigare erfarenhet av att arbeta som kurator (eller i alla fall av arbete efter socionomutbildningen - t.ex som socialskereterare hos Soc.tjänsten).