Hej Erik,
    det finns både högskoleingenjörs & civiling.programmen på de olika svenska lärosätena, som har "maskiningenjör" eller "maskinteknik" i sina namn, se gärna den långa listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=maskin
    Civilingenjörsprogrammen ledet till civilingenjörsexamen och högskoleing.programmen - till högskoleingenjörsexamen. Det finns också ett antal olika Inriktningar som maskiningenjörer kan ha, bl.a Automation och AI, ex.på utbildningen: hb.se/utbildning/program-och-kurser/program/maskiningenjor---automation-och-ai
    eller maskining-produktutveckling se ex.på utbildningen: hb.se/utbildning/program-och-kurser/program/maskiningenjor---produktutveckling

    Beroende på utbildningen om fattning och Inriktning, kan arbetsuppgifterna skilja sig åt rätt mycket men även efter samma utbildning kan man ha rätt olika arbetsuppgifter, beroende på vilken arbetsgivare man jobbar för (eller om man startar eget).

    Tips!
    hitta några intressanta för dig utbildningar och läs noga all info som står på utb.egen webbplats. Se om du kan få kontakt med studerande ambassadörer. Ställ frågor till studievägledare och andra kontaktpersoner som jobbar på just den utbildningen (de borde veta mest om sin egen utbildning).
    Hitta någon person som jobbar med det som du i framtiden vill jobba med och fråga vad hen har för utbildningsbakgrund.

    Hänvisningar/lästips:
    framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare
    hb.se/utbildning/program-och-kurser/program/maskiningenjor---automation-och-ai
    hb.se/utbildning/program-och-kurser/program/maskiningenjor---produktutveckling
    Framtid.se/yrke/ingenjor-inom-maskinteknik