SYV-besökare
    Hej, jag tänker på att elever på gymnasiet som är över 18 år är ju myndiga och ingen kan förbjuda de att röka (tobak) om de vill, eller? Och så finns det också personal på gymnasie- men även grundskolorna som sedan innan röker och har svårt att sluta och de ska väl inte behöva säga upp sig från sina jobb bara för att de inte kan sluta röka, eller vad gäller? Är det speciella anvisade rökplatser som måste finnas utanför skolorna?
    Tacksam för förklaringen om vad som gäller.
    :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,
    det vi här på FRåGA SYV känner till är följande:
    Från och med den 1 juli 2019 började en ny lag inom tobaksområdet gälla, Lag om tobak & liknande produkter, i folkmun "Tobakslagen" (2018:2088). Lagen innebär att rökning är förbjuden i lokaler med barn och ungdomsverksamheter samt på skolgårdar och motsvarande områden utomhus. Det är sedan 1 juli 2019 även förbjudet att röka i områden i anslutning till färdmedel t.ex. busshållplatser. "Tobakslagen" gäller 24:7, alltså dygnet runt, året runt.
    Därför är min tolkning sådan att skolorna får inte skapa rökplatser nära skolorna (men jag är inte jurist).
    Hänvisning/lästips: riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling