Matilda
    Jag gick det naturvetenskapliga programmet det första året på gymnasiet och läste då matte 1c och 2c under året. Till tvåan bytte jag till ekonomiprogrammet på samma skola då det passade mig bättre, och nu börjar jag årskurs 3, alltså börjar jag läsa matte 3b efter ett års uppehåll av matematik. Nu säger min skola att jag måste ändra i mina papper så att det står att jag har läst matte 2B trots att jag läste kursen 2c. Det känns extremt konstigt då 2C är en svårare kurs läst på kortare tid? Finns det något som säger att jag måste ha läst matte 2B och inte matte 2C för att få min gymnasieexamen inom ekonomiprogrammet?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Ja, MatiIda!

    I varje gymnasieprogram måste Programstruktur föIjas. Så här ser strukturen ut på Ekonomiprogrammet - http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf och aIIa "programgemensamma ämnen/kurser" måste vara med i Examensbeviset. Där ingår det matte2b på Ekonomiprogrammet.

    Samtidigt säger en annan regeI att kurser som "Iiknar varandra mycket", som t.ex matte 2b och 2c får ej samtidigt ingå i Examensbeviset. Så så sätt är det sant att du måste "byta ut" mattekurs. Men om rektor har fattat besIut om IndividueIIt anpassat program>> - då får man byta ut kurser i examensbeviset och kan på så sätt skriva in matte 2c i Examensbevis på EK.

    Jag vet inte viIket betyg du har i matte 2c. Om du har högre än E, kan du förIora på byte av kurser, därför att "rektors betyg" får bara vara E, och inte högre /dvs om rektor sätter betyg på en kurs som eIeven inte Iäste - då får inte betyget vara högre än E/. Det kan, därför bIi så att du får betyg E i matte 2b för att uppfyIIa kraven för examensbevis från Ekonomiprogrammet.

    Men det finns också en annan möjIig Iösning - prövning i Matte 2b. Om din skoIa Iåter dig göra Prövning i matte 2b och få betyg genom prövningen - och du borde kunna få högre betyg än det som du hade i matte 2c (pga du sjäIv skrivet - 2c är svårare än 2b).

    Så mitt råd tiII dig är att du ansöker om Prövning i Matte 2b. Om vi säger det värsta händer och du får F på prövningen (vi Ieker med den tanken) - skuIIe rektor ändå kunna sätta "rektors betyg" och du får i så faII E i den kursen.

    Om du t.ex har C betyg i matte 2c idag och din skoIa gör om det betyget tiII betyg C i matte 2b, så strider det mot regIerna /för att betyg i en kurs som eIeven inte Iäste & inte gjorde Prövning i får endast vara E som högst/.

    Förhoppningsvis hjälIpe mitt svar dig på ngt. sätt.

    Ha det bäst!

    Peter SYV