anonym

    Hej! Jag är en elev som läser matematik 2b på komvux på deltid (50%). Jag började precis kursen den 15 februari och den slutar den 25 april. Alltså läser jag en 100 poängs kurs på 10 veckor. Jag ansökte om studiemedel och de sa att jag har rätt att få en viss summa studiebidrag under de 10 veckor jag studerar. Jag har ganska svårt för matte och att jag klarar mitt slutprov i slutet av april är därmed inte garanterat men jag kommer såklart göra så gott jag kan. Men om jag får F i denna 100 poängs kurs som jag nu ska läsa på 10 veckor, måste jag betala tillbaka mitt bidrag? Och kan jag få andra konsekvenser för det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, frågor om studiemedel besvaras bäst av CSN, därför att det är där beslut tas och utbetalningarna kommer ifrån. Det finns mycket information att läsa på CSN´s hemsida och man kan också kontakta CSN och ställa sin fråga direkt till dem.
    Med det sagt, så vill jag ändå svara så här: så vitt jag vet, så har den studerande rätt att behålla de pengarna som man fick i studiemedel om hen har genomfört de studierna för vilka hen fick studiemedel för (och detta även om den studerande fick F, alltså icke-godkänt). Men när man nästa gång ska ansöka om studiemedel, gör CSN prövning av studieresultat, alltså tittar på hur många procent av de studierna för vilka man fick studiemedel som man fick godkända betyg för. Och man kan få avslag från CSN på nästa ansökan om studiemedel. Och lösningen är då att läsa utan studiemedel (i alla fall tills man uppnår tillräckligt antal godkända poäng i kurserna) eller avstå från vidarestudier om man ej har råd att läsa utan studiemedel.
    Grundtanken är att man ska klara av studierna om man får studiestöd, alltså att man ska ha godkända betyg. Jag förstår att de flesta studerande gör sitt bästa och om de får F så är det inte med flit. Man kan tycka vad man vill om reglerna, men de gäller ju ändå... så gör ditt bästa när du läsa och försök få så höga betyg du kan, eller i alla fall lägst E, godkänt betyg.
    Lycka till!